Leta i den här bloggen

lördag 24 september 2011

Sukrin


Det var mina föräldrar som gick på begravning idag, men det var jag som fick en förfrågan om var jag hittar Sukrin. Jo, det ska jag berätta för dej, Birgitta, och alla andra som undrar! Det har jag köpt på nätet, på webshopen fitnesstukku.fi och sokeriton.fi,  men det finns också på hälsokostaffärer. Numera finns en annan sort också som heter Sötin, men det funkar på samma sätt. Så finns det dessutom både som kristallsocker och florsocker. Jag tycker bättre om florsockret när det ska användas "rått", men kristallsockret är bättre om det ska gräddas i ugn.

Vitsen med sukrin tycker jag är att man får framhäva smaken lite på vissa efterrätter eller bakverk, inte för att få en sötkick. Eftersom jag för länge sedan jobbat bort sötsuget använder jag en liten, liten mängd sukrin i mina skapelser, och det räcker! Det känns att det är sött!

Det var den lilla berättelsen om sukrinet. Hur har ni det med Stevian då? Använder ni det?

Inga kommentarer: