Leta i den här bloggen

fredag 9 september 2011

Mat i Grekland



Nu har jag landat, tömt kameran som innehöll över 700 bilder, och själv är jag alldeles full av alla intryck jag har samlat på i Grekland! Då är det bara att kombinera rätt bild med rätt intryck, och det är DÄR det blir knepigt... Men jag börjar så här försiktigt. Fast försiktighet är inte det ord jag vill använda i första hand när det gäller mej... ;)

Det finns de som säger att det är så jobbigt att äta LCHF när man är på resa, eller att det går inte att äta LCHF när man äter ute, eller att man orkar inte tänka på mat och LCHF när man har semester. SKITPRAT! Det går visst att äta LCHF! Det är upp till en själv, om man verkligen har LCHF som livsstil är det inga problem alls! Problemen skapar man själv! Därför hade jag inga problem alls med maten. Det var inte alltid jag tänkte på att beställa maten utan potatis, ris eller bröd, antagligen för att LCHF är så naturligt för mej att det finns liksom inget alternativ. När man lever enligt LCHF tänker man ju inte på att man lämnar bort något, tvärtom, man väljer något! Man väljer hälsan i kombination att äta gott! Det här betyder inte att jag inte gjorde något litet snedsteg på resan. Det gör jag ju annars också. Men det är små detaljer, som att jag åt en boll med vaniljglass hela fyra gånger på två veckor när det var 35-40 grader varmt. Eller att jag smakade på pommes frites ett par gånger, och att jag åt en nektarin som jag stal från ett nektarinträd vi gick förbi... Och så åt jag ett färskt fikon som en grek plockade åt mej. Men ändå kände jag klart och tydligt att jag var i ketos. Det är när det luktar bacon när jag kissar... ;)

Den allra sista kvällen, bara timmar innan hemfärd, åt vi en sista måltid på en av alla "grill house" som finns i Grekland, också i Nidri på Lefkas där vi bodde. Det blev igen en "pork gyros portion", alltså bitar av griskött som är grillat på en "stock", typ kebab, och sedan skuret på samma sätt som kebab. Det här köttet är härligt fett och eftersom portionen är jättestor blir man minsann mätt, och man är länge mätt! Det tog nio timmar innan jag åt efter denna sista greklandsmåltid. På den övre bilden ser ni hela den underbara portionen och här under är det jag lämnade. ;)


Inga kommentarer: