Leta i den här bloggen

onsdag 12 mars 2008

GI-brownies


Nu har jag äntligen testat receptet på GI-brownies som finns i Ola Lauritzsons GI-bok "GI i praktiken". På begäran kommer receptet här:
120 g rumstempererat smör
2 ägg
4 msk kakao
2 msk starkt kaffe
2 msk sojamjöl
5 msk sockerersättning (jag använde fruktsocker)
80 g grovhackade valnötter (jag använde paranötterna som jag vill slippa)
3 msk kakaolikör (tror att det skulle gå bra utan, kakan blev våt)

Kör smöret i mixer och tillsätt äggen, ett i taget. Tillsätt kakao, kaffe, sojamjölet och sockerersättningen. Blanda väl och häll därefter i de hackade valnötterna. Häll upp smeten i en smord bakform och grädda i 15 minuter i 175 grader. Häll över kakaolikören. Låt svalna och skär kakan i 30 bitar.

Som ni ser på bilden är kakan inte precis torr. Kanske mindre likör skulle gå för sig. Och så kunde man strö lite hackad mandel ovanpå som dekoration... Jag smakade bara lite på en kant, ska låta den torka lite innan jag smakar igen. Men smeten var god! ;)

8 kommentarer:

Marica sa...

Ha haa!!! HITTAD!!! Snygg blogg du fick, vet du det är rätt kul för jag försökte nån gång i fjol "boa in mig" här men hade inte tid att göra ngt annat än en profil. Nu har du inspirerat mig till att eventuellt börja möblera!!! Hälsn. Kaimas

Fisken Svea sa...

KAIMAS! HAHHHHAAAA!!! Ja NU är det dax för dej också att möblera! Det såg väldigt kalt och opersonligt ut där i ditt krypin! =)

Anonym sa...

dripp dropp dripp dropp...snålvattne rinner nästan ner på tankgentbordet! Måste testas, snarast möjligt =)
// Maria (finns väl bara en som kallar sig maria i kommentatorsbåset?)

Unknown sa...

Nu är det jag som dreglar! Ett absolut måste.

Pia sa...

Kiitosh =)

Anonym sa...

Hej, Firren! Jag länkade dig till min blogroll, hoppas det är ok?
Och receptet måste jag ju förstås testa! *slurp*

Anonym sa...

Hej, Svea! Nu är jag också här... Du har det riktigt mysigt i ditt nya akvarium. Brownies är heeelt i min smak! Kommer du att ha kvar din andra blogg också i fortsättningen?

Fisken Svea sa...

Maria: Akta så det inte blir kortslutning i tangentbordet! =O
(Du är nog den enda Marian här förresten!)=)

Ann: Samma varning som åt Maria! ;)

Pia: Olkaaapashyväsch!

Anni: Jamen självklart! Jag är gärna på din lista! =)

Zafira: Hej på dej! Välkommen hit! Jag har kvar gamla bloggen tillsvidare... Vi får se hur länge... =)