Leta i den här bloggen

torsdag 6 december 2012

Julgodis med lakrits!

Lakritstryffel t.v. och jordnötstryffel t.h.


Nu snackar vi uppdaterad julgodistillverkning! I år har jag använt lakritspulver, halleluja! Jag som har haft så svårt att hitta lakritspulver och så säljer de "Lakritsfabriken":s lakritspulver på vännernas livsmedelsaffär! Hurra säger jag då och hoppar lite jämfota av förtjusning! Det lakritspulvret är det godaste jag smakat dessutom, och det är därför jag slickar på fingret innan jag doppar det i pulvret, för när jag slickar av pulvret från fingret blir jag alldeles nostalgisk, för när jag var liten köpte vi salmiakpulver i små vita papperspåsar från apoteket, och det var så otroligt gott. Det var då jag satte grunden för mitt salmiakberoende. ;)

Det var julgodistillverkningsdag igår. Jag googlade "LCHF lakritstryffel" och hittade genast det här receptet  (som är hämtat från Annika Rognebys senaste bok, Bakglädje & LCHF). Jag blandade, smakade, satte i mera lakritspulver, smakade, mera pulver, smakade och så blev jag nöjd. Mina söner tyckte inte om den starka lakritssmaken, men det var ju den jag var ute efter, och min LCHF:ande kompis Nette tyckte om det också så visst var det bra! Men enligt originalreceptet ska det vara 1 tsk lakritspulver och jag hade i 4 tsk, så man kan dosera enligt egna smaklökar!

Jag tillverkade också jordnötstryffel som min dotter hittade på Instagram. Det receptet var från en tidning, men jag vet inte vilken, så jag skriver det hit också så hittar jag det nästa gång! Praktiskt med blogg.

Lakritstryffel
200 gram mörk choklad
1,5 dl vispgrädde
1 tsk lakritspulver
1 krm saltFinhacka chokladen. Koka upp grädde och tillsätt den finhackade chokladen. Tillsätt lakritspulver och lite salt. Rör om tryffeln ordentligt. Spritsa eller häll i formar.


Jordnötstryffel
1 dl vispgrädde
50 g smör
300 g mörkchoklad
1 dl Kesella / kvarg
1½ dl grovhackade salta jordnötter

Koka upp grädden och smöret i en kastrull, ta bort från värmen. Bryt chokladen i bitar, rör ner den i grädden och låt den smälta. Rör i kesellan / kvargen. Häll chokladen i en form, ca.10x15 cm och strö över nötterna. Låt stelna i kylskåp, skär i bitar. (Jag hade en lite större form, ca.15x25 cm, och tyckte det blev alldeles lagom stora bitar. Jordnötsbitarna tryckte jag ner i chokladen och tror att jag rör ner dem i chokladen nästa gång.)


Sönderstucken av nålar från anslagstavlan


2 kommentarer:

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Gott med julgodis! Jag har gjort lakritstryffeln och den är jättegod. Jag är sugen på att göra något med jordnötter också, det är ju så gott!

Fisken Svea sa...

Jordnötstryffeln var jättegod, men det är snickers också så jag tror att jag blir tvungen att göra sånt också. =)