Leta i den här bloggen

torsdag 20 december 2012

Zucchinikaka


På lördag ska min son och två av hans kusiner fira sina respektive examina. Det blir smörgåstårta, kaffe och lite kakor, helt enligt deras egna önskemål. Eftersom kolhydratätarna ska äta morotskaka föll jag nästan i fröjd när jag slog upp min nyaste bakbok och hittade zucchinikaka! Klart vi ska äta den! Receptet finns i Katrin Zytomierskas bok "Sött och annat gott". Som med nästan alla andra LCHF-recept fattar jag inte att det ska vara så mycket sötning i det söta. Det är ju meningen att vi ska bli av med vårt sötbegär, men det blir man ju inte om man äter jättesöta bakverk, fastän det är sukrin och stevia man använder. Eftersom jag blivit av med mitt sötbegär minskade jag rejält på sötningen. Det blev ändå väl sött enligt mina smaklökar som fortfarande mår illa efter misshandeln när jag smakade på kakbotten. När frostingen var på blev det hur gott som  helst!

Zucchinikaka
150 g smör
2½ dl mjölk
2 ägg
2½ dl mandelmjöl
2 dl Sukrin melis, eller 2 msk sukrin som jag tog
2 msk kanel
½ tsk kardemumma
½ tsk vaniljpulver
3 tsk bakpulver
1 zucchini

Sätt ugnen på 200. Smält smöret och blanda sedan detta med mjölk och ägg. Tillsätt de torra ingredienserna. Skala zucchinin (skalet kan användas till dekoration sen om man vill). Riv zucchinin på rivjärnets grova sida och blanda ner i smeten. Smöra en springform (eller sätt bakplåtspapper i en fyrkantig form). Häll i smeten och grädda mitt i ugnen ca.35 minuter. Låt kakan svalna innan du lägger på frostingen.

Frosting:
400 g Philadelphiaost
rivet skal från ½ citron
saft från ½ citron
1 dl Sukrin melis, eller ½ krm stevia som jag tog

Blanda alla ingredienser väl till en jämn smet och bred den över kakan. Låt kakan stå svalt en stund före serveringen. Dekorera med zucchiniskal och några citronklyftor.



Jag måste faktiskt säga att jag tappade förtroendet för Katrin efter hennes utspel om modellen på SATS-reklamen. Hur troligt är det förresten att hon tror på det hon säljer, alltså en bok om bakverk... Tveksamt... Men kakan var god ändå!

Jag ska tillreda smörgåstårta också till kalaset, och naturligtvis ska ni få en redogörelse! :)

3 kommentarer:

Dalkulla4ever sa...

Nä Katrin är en annorlunda människa tycker jag. Hon säger ganska mycket innan hon har tänkt efter( ja jag hoppas det är mest grodor annars är ju människan bara korkad ;)) Jag kan förstå att man vill ha nåt bakverksaktigt ibland men många som säger de äter lchf fikar o myser varje dag/kväll. det är konstigt att man vill äta sånt varje dag eller ens ofta. jag åt iofs inte fika o sött varje dag innan jag började med lchf heller så det kanske är jag som tänker fel. men jag eftersträvar att må bra, just nu är det julstök o det har vart en del felätande( ja jag mår sämre av den maten så jag vet inte varför jag inte gör extra till mej men men är huvudet dumt får kroppen lida, skadar ingen annan utom mitt mående)Men många verkar tro att bara för att det är lowcarb tillsammans med sötningsmedel så är det ok att trycka hut mkt som helst. Men det kanske är så? Jag kommer strikta till min kost efter jul o nyår och då kommer jag absolut inte äta sötliknande saker, utan ren mat utan tillsatser. För då vet jag att jag mår som bäst :) God Jul o gott nytt år! Om jag inte hinner sitta vid datorn mera innan julafton, det brinner i knutarna nu känns det som handlat allt i matväg nu på morronoen väntar nu på att tonåringarna ska komma sej upp o bli klara så vi kan tillbringa resten av dagen med att köpa alla paket som ännu inte köpts ( deras fel då de inte fick jullov förräns idag,o det är viktigt för dom att välja ut paket till småkusinerna, bara ta det lugnt trängas le extra mkt till ev surisar och ta dagen som den kommer) jag julstressad? Nää inte då :)

Min väg tillbaka sa...

Åh så gott det ser ut! Måste jag prova :)

Fisken Svea sa...

Dalkullan: Jo, det är nog så med Katrin Z, och dessutom tycker hon ju om att provocera, då blir det lätt grodor.
Det är lätt att äta fel i julhelgen, själv försöker jag ha på "off"-knappen så jag inte äter annat än det tillåtna. Fast lite risgrynsgröt kommer jag att äta, och glöggpanncottan. Jag ska ta itu med min träning efter nyår, och jag har berättat det på jobbet så jag MÅSTE verkligen hålla mitt ord! =)
Nu har vi jul här i vårt hus, bara att dammsuga och ha skinkan i ugnen, fast jag brukar ju hitta på ett och annat sen också... ;) Ha nu en riktigt bra jul du också! =)

Min väg tillbaka: Den är verkligen god, och lite spännande att testa hur den smakar imorgon när den ska ätas! Jag kom på att jag ska dekorera med rivet citronskal före kalaset. =)