Leta i den här bloggen

måndag 16 juli 2012

Mitt i sommaren!

Nu är det så mitt i sommaren det kan bli. Då kommer svenskarna till Finland och har man tur kan man få någon godsak, t.ex. kantareller som min svåger plockat i Västerås! Vilket halleluja-moment att få steka kantarellerna i smör...


...låta dem puttra i grädde, vitpeppar, salt och soja...


...för att sedan ösa över hela härligheten på gårdagens överblivna våfflor och strö riven ost över, gratinera i ugnen en stund...


...för att sedan förtära läckerheten i kvällssolens sken...



3 kommentarer:

Dalkulla4ever sa...

Åh såå gott :) jag har kanatreller som står på tillväxt ute på tomten men jag tror nog de glöms bort då denna vecka vart kaotisk. Rolig men massor att göra, hinner knappt surfa och då är det mycket att göra vill jag lova ;)
Storebror har auktioner denna vvecka så jag mamma samt båda döttrarna sköter försäljning av korv,fika,läsk kaffe osv. Mycket folk och än så länge knappt nåt regn alls :) imorgon är det dags igen och då hoppas jag verkligen på vädergudarna( ja jag har såklart beställt sol o lite lagom temperatur ;)) sen bär det av till Tallin av alla ställen ,enda chansen att bara vara och inte se alla måsten här hemma( måla om huset, byta dusch,tvättmaskin o rensa i skogen tex ) sitter man på en färja kan man bara göra det och gilla läget :) I Tallin samma sak insupa atmosfären äta gott shoppa sej lite om man har tur. Tar med goda vänner och deras och våra barn/tonåringar. Kan bli en riktigt vilsam resa tror jag:) Sen stannar vid i huvudstaden och är lite kulturella med teater och museum för att åka hemåt Dalarna och förhoppningsvis få finväder så vi kan måla huset.Sen är det höst igen ;)
Vilken smaskig tårta dottern hade gjort, mums! Och det där med ålder är ju bara viktigt om man är en ost, eller hur;) man är inte äldre än man känner sej , så jag stannade nånstans runt 32 tror jag :D

Fisken Svea sa...

Oj så många järn du har i elden! Men säkert roliga saker, det mesta åtminstone (vi räknar inte tvättmaskinen och måla huset). Hoppas ni hade en bra resa till Tallin! Dit har jag inte varit än, men jag vill dit! Och så intressant med auktioner! Är din bror mäklare? Jag och min man är både loppis- och auktionstokiga så det låter väldigt intressant. =)
Jasså du stannade vid 32år? Då är du ju äldre än mej, för jag stannade vid 27! ;)

Dalkulla4ever sa...

Tallin var toppen :) Var i Riga förra året och det var inte nåt ställe jag vill tillbaka till men Tallin åker jag gärna tillbaka till(gärna med en hel dags shopping inne på Stockmanns och några andra större butiker ;)) God mat, fin stadsdel (gamla stan) trevligt sällskap och framförallt ledighet :) Tänkte skriva 27 först men det har jag varit i säkert 15 år så jag la på några år för att jag kanske åldrats lite tänkte jag ;) Jag är uppväxt med en pappa som haft auktioner så att bror gått i lite samma spår kanske kommer just av uppväxten. Det var dagar med mestadels sol och mycket saker att försöka få med hem, jag hade tur så jag kunde ropa in några vaser/urnor på slutet då korvförsäljningen var lugn. 2 lådor med diverse skräp följde med hem också :) Både brors fru och min mamma har sommarloppisar så där kan man ju också göra fynd, har varit försiktig än så länge då det är överfullt i alla hyllor o skåp, men några saker kommer säkerligen att smygas in. som en fin grön gammal skål på fot, som smögs in häromdagen. perfekt storlek för en liter jordgubbar tänker jag :) Nu dags för slutrensning av de massor av kantareller mamma plockat åt mej :)