Leta i den här bloggen

söndag 31 juli 2011

Nyaste kalasforskningen!


Jag hade nyligen en forskningsdag. Det var min dotters födelsedag och det betyder kalas, och jag hade bakat tre sorters LCHF till hennes kalas (hennes beställning). I mina bakverk använde jag förstås sukrin, och det var jag som var testkanin. Min man (han är egentligen min sambo, men han är man och han är min, då är han ju min man!) äter inte LCHF när det finns alternativ för honom, vilket det inte alltid finns, så han åt av de sockerstinna kakorna på kaffebordet. Det betyder att han var en bra "testkanin2" i min forskning.

Vi började dagen med frukost på sommarstugan. För min del kaffe, solrosknäcke och ost. Min man drack kaffe. Så åkte vi hem och lunchade - stekt korv (78% kötthalt) och ägg. På eftermiddagen drack vi bara kaffe, men SEN började själva undersökningen. Det jag inte tänkte på var att jag åt några jordgubbar i något skede, men ändå visade blodsockret 4,9 och för testkanin2 4,5. Inte så illa. Så kom födelsedagsbarnet och hennes man hit och vi åt grillat kött, fetaostsallad och tzatziki. En timme senare var det mätningsdags igen. Jag hade ett blodsockervärde på 5,0 medan min man hade 4,7. Så packade vi oss iväg på kalas, med present och tårta i famnen i bilen. På kalaset åt jag de tre sorter jag hade bakat, en av varje. En timme senare var min man tvungen att åka vidare på en annan träff, vilket egentligen förstörde forskningsresultatet eftersom den viktigaste mätningen var två timmar efter kalasätandet. Nu mätte vi efter en timme istället med resultaten 4,8 för mej och 6,9 för min man. Inte helt oväntat resultat. Jag mätte igen en timme senare och hade fortfarande 4,8, så då tog jag en tårtbit till, och 45 minuter senare mätte jag 5,4! Undrar om det var jordgubbarnas verk... Ännu en timme senare visade blodsockret 5,3, men följande morgon visade mätningen 4,6, vilket jag är mycket nöjd med. Summa summarum slapp jag den blodsockertopp som min man presterade, men forskningen är inte helt tillförlitlig då han inte mätte värdet efter 2 timmar.

Födelsedagspresenten och tårtan i famnen i bilen.

Tre sorters kakor
(som får ett eget inlägg alldeles strax)

Inga kommentarer: