Leta i den här bloggen

söndag 19 juni 2011

Souvlakiafton


Den här helgen har gått i festandets och firandets tecken. Så kan man göra ibland när det behövs! Och nu behövdes det! Fredag blev det grekisk afton, lördag blev det först kalas och sen grillkväll och idag har vi firat både konfirmation och födelsedag. Men naturligtvis är det fredagkväll som är den intressanta... ;) Det hade utlovats regn så vi förberedde oss för att äta inomhus, men tji fick vi! När solen fortfarande sken och gästerna väntades anlända inom en snar framtid, dukade vi ute i solskenet. Det blev en alldeles härlig kväll. När det blev för kallt att sitta ute flyttade vi bara inomhus och fortsatte att ha trevligt!


Redan på eftermiddagen började förberedelserna för kvällen. Jag hade lovat bjuda på melitzanosaláta, auberginesallad, så då var det bara att ta itu med det! Auberginerna bakade jag i ugnen redan på morgonen medan jag begav mej ut på promenad, och eftersom jag träffade ett par pratglada bekanta hade auberginerna extra lång tid på sig att bli klara... (Den salladen är värd ett eget inlägg som kommer senare!)
Sen var det dags att förbereda souvlaki, alltså grillspett, som förresten betraktas som grekisk snabbmat! Jag hade köpt grisytterfilé och kycklingfiléer, allt okryddat. Köttet skar jag i ca. 1½ cm x 1½ cm, satte grisköttet i en påse och kycklingköttet i en egen påse. Som marinad hade jag olivolja, rosmarin, Santa Marias Chicken & Steak-kryddkvarn till kycklingen, och till grisköttet hade jag olivolja, vitt vin, timjan, basilika, svartpeppar. Jag vände påsarna ett par gånger i medan det låg i kylskåpet och marinerade. Grillstickorna satte jag i blöt i vatten ett par timmar innan själva grillningen för att de inte skulle brinna upp så snabbt sen. När det blev dags att grilla hade vi satt köttbitarna på plats på stickorna, skurit halloumiost i skivor och så började vi på! Och som ni ser behöver man ingen stor och speciell grill för att grilla! Jag vägrar skaffa en gasgrill, men en lite större kolgrill kunde jag tänka mej, för souvlaki SKA grillas på kol!

Min lycka var stor när det plötsligt fanns ett nytt grekiskt vin på Alko (vårt Systembolaget)! Till på köpet är det torrt! Jättetorrt faktiskt. Och gott! Det är en sån fyllig och bra smak att jag blev alldeles förvånad när jag smakade på det.

På översta bilden ser ni min första portion mat. Där finns bönor också, gigantes, som är en grekisk rätt. Jag har inte ätit bönor på flera år och gjorde det lilla misstaget att falla för frestelsen den här gången. Jag njöt oerhört, det var så gott, men följande dag njöt jag inte lika mycket. Bönorna satte minsann igång tarmverksamheten! Magknip och lite illamående fick jag dras med ett par timmar. Men så går det när snålheten bedrar visheten! Summa summarum var det ändå en alldeles utsökt portion!

Imorgon ska ni få se hur jag gjorde melitzanosaláta!


1 kommentar:

Cathrine´s blogg sa...

ohh så gott det ser ut ; ) Härligt när de är sommar och man kan grilla varje dag ute!!!