Leta i den här bloggen

söndag 14 februari 2010

Pajbotten à la LCHF



När jag skulle baka pajer till helgens kalas ville jag testa ett nytt recept. Jag hittade ett väldigt ostrukturerat recept som gjorde att av de 4 LCHF-pajerna jag bakade var bara 2 av dem likadana... Jag hittade receptet här, men jag skriver in det här också så det blir mer överskådligt... Som fyllning hade jag köttfärs med tacokrydda (jag köpte kryddblandning den här gången när jag skulle baka så många pajer), coctailtomater, ägg, grädde och ost. En annan version bestod av kyckling, salsadip, champinjon, lök, yoghurt och ost.(Nästan samma fyllning som här.) Väldigt gott även om jag tyckte att pajbotten kunde ha varit lite tunnare. (Eventuellt kanske man kunde hoppa övre förgräddningen...)

LCHF-pajbotten
4 st ägg
100 g cream cheese (jag använde Philadelphia i 2 och mascarpone i 2, ingen skillnad på resultatet!)
½ dl grädde
1 dl riven ost
1 msk fiberhusk

1 dl grädde
1 ägg
riven ost

Vispa ihop äggen med Philadelphiaosten. Vispa ner husken så det inte blir klimpar. Rör ner osten och grädden. Låt smeten svälla 10-15 minuter innan gräddningen. Förgrädda ca.15 minuter.
Under tiden stekte jag köttfärsen, kryddade med en påse tacokrydda, men blanda gärna en egen om du har tid, den blir godare! Recept på tacokrydda här och här!)
Köttfärsen bredde jag ut i pajskalet, dekorerade med tomater. Jag vispade ihop ägget med grädde och hällde över färsen innan jag bredde ut rikligt med riven, fet ost. Så gräddade jag pajen ca. 20 minuter.

Den andra fyllningen bestod av köttet från kycklinglår, alternativ grillad kyckling. Jag stekte en lök och en stor champinjon i smör, blandade i kycklingköttet, hällde över ca. 1 dl salsasås (sån man använder i tacos och tortillas) och 1 dl grekisk yoghurt, rörde om och hällde över i pajskalet och bredde rikligt med ost över och gräddade i ca. 20 minuter.

Nu blev jag hungrig och ska värma lite paj!
Ha en bra fortsättning på Alla Hjärtans Dag!

4 kommentarer:

Cathrine´s blogg sa...

dessa skall jag pröva göra.Du har en trevlig sida jag har följt med ; )

Fisken Svea sa...

Tack! Roligt att du hittar recept du vill testa! Välkommen åter! =)

Inger Rozèn_Chintoh sa...

Hej!
Trevligt att få delta i era recept.Jag är ny i området och undrar vad är Fiberhusk?
Vänligen Inger

Fisken Svea sa...

Hej! Välkommen hit! Fiberhusk kan du läsa om t.ex. här: http://mariannslchf.se/fibrex-fiberhusk-och-pofiber/
Det brukar finnas på glutenfriahyllan eller bland bakpulver och andra baktillbehör i affären.