Leta i den här bloggen

onsdag 10 februari 2010

Min randiga fröjd!


Nu har jag det - det ultimata pannacotta-receptet!

Så här gjorde jag - jag tillredde en vaniljpannacotta enligt receptet i förra inlägget. Alltså hällde jag 2 dl grädde i en kastrull, lade i 1½ gelatinblad, blandade i vaniljen, kokade i 15 min och rörde sist ner 1 dl masvarpone. Enkelt! Jag hällde upp massan i små glas som jag ställde i kylen. Efter en stund hettade jag igen upp 2 dl grädde, satte i 0,75 gelatinblad och kokade i 10 minuter. Under tiden hade jag hyvlat, med osthyvel, 100 g 70%:ig choklad. När grädden hade svalnat lite rörde jag ner chokladen och rörde tills det var en alldeles slät smet. När smeten svalnat hällde jag den ovanpå vaniljpannacottan som då hade stelnat lite lagom. Efter några timmar gick den att äta, och den var S Å G O O O O D ! ! ! ! ! ! !
Jag har ett annat experiment på gång också, men resultatet av det får ni först i helgen!

Randig Pannacotta (ca.6 portioner)
2dl grädde
1½ gelatinblad
1 vaniljstång (skrapa ur)
1 dl mascarpone

2 dl grädde
0,75 gelatinblad
100 g 70%:ig choklad

Smaskens!!

Obs. Glaset jag använde är blått, därför blir det lite konstig färg på den vita pannacottan!

5 kommentarer:

Cathrine´s blogg sa...

Detta ser gott ut, hoppas det smakar lika gott, skall pröva laga idag när jag får gäster

Fisken Svea sa...

Hoppas det blev gott för dej också!

Anonym sa...

jag undrar vad du använder för gelatin, den jag använder ska inte koka bara smälta ner i varm/het gräddde.
förövrigt så ser den jättegod ut :) ska prova vid tillfälle

mvh Victoria

Fisken Svea sa...

Jag kommer inte ihåg om jag använde gelatinblad eller pulver, men det var nog bara i receptet det stod att det skull koka med. Jag tror det går lika bra fast man bara blandar i det sen!

Anonym sa...

okej då vet jag, blev lite orolig där ett tag att jag alltid gjort fel själv ;)
barnen har precis lagat en vanlig pannacotta med vanlijpulver men med lite lite vanligt socker, de får äta den utan mej. men det är nog bara bra^^

Ha en toppenhelg!
// Victoria