Leta i den här bloggen

måndag 14 december 2009

Mera tryffel!


Nu har jag testat kaffetryffel (med vanligt pulverkaffe i grädden), romtryffel (en skvätt Stroh-rom i grädden), chilitryffel (chilipeppar!) och nu sist vanilj-kokostryffel. Alla sorter har blivit jättegoda! När jag kokade grädden till till vanilj-kokos satte jag en halv begagnad vaniljstång i grädden. Fröna hade jag alltså skrapat ur tidigare. Det kunde ha smakat mera vanilj så nästa gång sätter jag frön med. Så tog jag nu också den sista 85%-iga chokladen från Kroatien och kom fram till att det blir grötigare smet ju högre chokladprocent man har. Antagligen kunde jag ha satt i lite mera grädde. Men det blev lite kul i alla fall, för jag tillsatte ca. ½ dl kokosflingor sen och klickade ut i formarna. Inte lika fin och len som de andra tryfflarna, men nu ser man ju skillnad på smakerna! Bra!

Idag har vi hur kallt som helst här. Vaknade i ett sovrum som var +17 grader medan vi hade -17 ute! Via den nya tidens informationsbyrå (Facebook) fick jag idén att tillverka islyktor! Så jag ställde ut fyra vattenfyllda yoghurt-hinkar och hoppas att jag ska komma ihåg att ta in dem innan det är bottenfruset!

3 kommentarer:

Gårdsromantik sa...

Mums så gott!

Kram Maud

Anonym sa...

chili och vanilj-kokos låter som något för mej!! :)

Fisken Svea sa...

Maud, det är det också! =)

Träningslyckan, det är bara att testa! =)