Leta i den här bloggen

torsdag 20 november 2008

LCHF i ett nötskal


Det kom en förfrågan av "Livskvalitet" om jag kunde lära ut om LCHF. Jag är ingen expert, men jag kan berätta hur jag gör! Som ni ser har jag en massa länkar också med recept och annat intressant för LCHF:are, det är bara att börja frossa! ;)

Bland det viktigaste är ju att skippa allt spannmål, socker, fettfritt och light. Nu kör vi smör och gräddost! Naturellyoghurt typ såna som finns i kilos hinkar är perfekt! Och så finns den härliga Arlas créme fraiche med 28% fetthalt... :P

En dag i mitt LCHF-liv kan se ut så här:
Frukost: kaffe med grädde med en rejält tjock ostskiva (ingen osthyvel här inte!)och det ska naturligtvis vara en gräddost med hög fetthalt!
Lunch: Jag tar med mej mat till jobbet, liksom flera andra i mitt jobb, och vi har också möjlighet att tillreda maten där så jag har många möjligehter. Om jag inte har med mej rester från kvällen före kan det bli t.ex. 2 kokta ägg och en halv tonfiskburk och coleslaw. Eller 2 stekta ägg och ett paket bacon som är smörstekt. (Vanligtvis har jag coleslaw som grönsak.)
Mellanmål: kaffe med grädde. Något annat behöver jag inte! Jag har inte varit hungrig mellan målen sedan jag slutade med GI-metoden!
Middag: Här är det bara fantasin som sätter gränser. Ikväll åt vi en zucchini-lasagne (jaja, recept kommer imorgon!) med coleslaw (jag tröttnar aldrig på coleslaw). Minst en gång i veckan steker jag Skaldemans "fakirbiffar" som jag äter med - gissa! - just det, coleslaw! Andra alternativ finns i min recept-länklista här intill!
På kvällen kan jag ibland bli hungrig, ifall jag inte ätit tillräckligt med fett, så då kan jag t.ex. äta citronyoghurt eller dricka té och äta lite ost. Sen sover jag så gott hela natten!

För den som allvarligt vill lära sig LCHF rekommenderar jag att köpa Skaldemans "GI-noll"-bok!

Det låter mer invecklat än det är att hålla sig till LCHF. Det är i början som det är knepigt att lära sig "tänka rätt", och det lär man sig på ett par veckor!
Och visst, Coleslaw-receptet måste ni ju få! För övrigt - LYCKA TILL Livskvalitet och alla andra, motivationen är halva jobbet, ni har en bra början!!!!

5 kommentarer:

alegni sa...

tack för alla tips, fisken. jag ska börja lusläsa din blogg från o med nu. för tre veckor sedan påbörjade jag min cambridgekur o gick ner 4 kg på en vecka, förra veckan åt jag försiktigt, men gick inte alls ner. nu har jag kört med lchf sedan i tisdags o gått ner ett kilo igen. jag har hittills älskat pasta, men är helt inställd på att ändra mina matvanor nu. hoppas det håller!
tack för inspirationen!

Fisken Svea sa...

Varsågod Alegni! Man vänjer sig vid sina nya vanor, snart fattar du inte vad det var du älskade med pastan! Säkert funkar också cambridge-kuren, men undrar om inte LCHF ger mera njutning... ;) Om du tagit beslutet att ändra dina kostvanor så lyckas det säkert! Det gäller att vara envisare än snåltanden! =)

alegni sa...

jo, jag blir envis o bestämd bara jag blir tillräckligt förbannad... o det blev jag när jag steg på vågen för snart tre veckor sedan.
cambridge blir man varken mätt eller lycklig av, men det ger ju en kickstart på det nya livet :)

Anonym sa...

skulle jag kunna få receptet på fakirbiffarna? Tror LCHF:aren här skulle bli glad då, hans nya idol tyck vara just Skaldeman :)

Fisken Svea sa...

Linn: Jamen klart att du ska få receptet! Det kommer! =)