Leta i den här bloggen

onsdag 20 december 2017

Rödbetssallad och annan julmat


Det här, gott folk, är antagligen världens godaste rödbetssallad!!! Jag hittade receptet på Instagram, på @hälsoliv_expressen, och jag följde receptet nästan till punkt och pricka, jag bara bytte ut Kesella till créme fraiche och lade i 3 dl rödbetor istället för 2. 

RÖDBETSSALLAD

1 äpple
ca. 15 cm purjolök
3 dl inlagda rödbetor
2 dl créme fraiche
2 tsk riven pepparrot
1 msk rödbetslag
Salt

Finhacka äpple och rödbetor, finstrimla purjon, riv pepparrot och blanda ihop allt! 

När man väljer rödbetor ska man absolut kolla kolhydratmängden eftersom det varierar väldigt mycket mellan de olika märkena! Och kan ni tänka, Felix har en osötad variant!!! 

Har ni tänkt på en sak, julmaten är mest lågkolhydratskost!! Man väljer förstås själv vad man äter, men det går väldigt bra att äta LCHF också på julen! Det är nästan vetenskapligt bevisat eftersom det är 11:e julen jag äter LCHF! 

Har ni bakat min limpa än? Jag har bakat 5 - 6 limpor redan! Fast jagchar inte ätit dem själv allihopa! Faktiskt har jag gett bort flera av dem och se två sista väntar på julskinkan! Och vet ni, limpan står sig åtminstone 5 dagar i rumstemperatur om man har plastpåsen öppen! Det är en så jättesaftig limpa så den hinner absolut inte torka före den börjar mögla, det har jag också ett vetenskapligt testresultat på! ;) Jag har inte testat att rosta limpan, men jag kan tänka att det också skulle bli riktigt bra!

Imorgon åker julskinkan i ugnen och det blir köttbullefabrik, sen börjar det vara klart!

GOD JUL PÅ ER ALLIHOPA!!!

Inga kommentarer: