Leta i den här bloggen

fredag 1 december 2017

De allra bästa pepparkakorna

Det är med pepparkakor som med bröd, det hör julen till och ger lite mer julstämning. I år orkade jag bara inte börja med något kavlande och påt med pepparkakor, jag ville skära ut dem, skurna pepparkakor alltså. Och naturligtvis fanns recept på sånt också, och inte helt oväntat på "56 kilo"-bloggen. Det var snabbt bakat och goda blev de, inte knapriga som rik jag egentligen vill ha pepparkakor, men det är de bästa, enklaste och snabbaste som vinner i år! Och bara för att jag samtidigt eldade i vedhällan måste jag testa om det gick att grädda pepparkakorna i vedhällan, och det skulle säkert ha gått mycket bättre om jag inte hade avslutat eldandet redan före jag satte in plåten... 

Och som vanligt, jag minskade sötningen, till 2½ msk råsocker!

UPPDATERAT RECEPT!!! 27.11.2018
Så här är det, jag tyckte pepparkakorna var för spröda, de smulade sönder om man ville ha t.ex. Auraost eller smör på dem. Jag testade nu att ha i äggvita också, inte bara gulan, och det blev mycket bättre, och mycket knaprigare pepparkaka!! Hurraaa!!! 
Jag gjorde dubbelsats men använde äggvitan bara från ett ägg, men jag tror man kan använda båda äggvitorna. Det testar jag nästa gång. Dubbelsats ger 55 skurna pepparkakor!

DUBBELSATS TILL 
SKURNA PEPPARKAKOR (mitt recept)
200 g mjukt smör
2 msk kokossocker
2 ägg (uppdaterat 27.11.2019. Mycket bättre med hela äggen!!)
ca. 9 dl mandelmjöl
1 tsk bakpulver
4 msk pepparkakskrydda (godast med Santa Marias blandning)
en skvätt vaniljessens

Fördela degen i 2 "korvar" och paketera in dem i plastfolie, låt dem vila i kylskåpet nån timme. Skär sedan korvarna i 3-5 mm tjocka skivor och placera ut på bakplåtspapper.


Skurna pepparkakor  (från "56 kilo")
  1. 100 g mjukt smör
  2. 1 dl Ica Sötströ  (eller 2½ msk råsocker)
  3. 1 äggula
  4. knappt 5 dl Ica mandelmjöl
  5. 1/2 tsk bakpulver
  6. 1 tsk vaniljessens + ev några droppar Stevia vaniljdroppar (mest för att balansera sötman från Ica Sötströ)
  7. 2 msk Santa Maria Pepparkakskryddor
Instruktioner
  1. Sätt ugnen på 160 gr varmluft.
  2. Ta fram smöret så det hinner bli mjukt.
  3. Vispa sötning och smör riktigt fluffigt.
  4. Blanda mandelmjöl, bakpulver och pepparkakskryddor.
  5. Vispa ner äggula och vaniljessens och till sist mandelmjölsblandningen.
  6. Lägg ett ark bakplåtspapper på en plåt och forma kakor med händerna, platta till dem och lägg på plåten.
  7. Grädda ca 15 minuter eller tills kakorna precis börja bli lite gyllene i kanterna.
  8. De kommer vara lite mjuka men stelnar när de svalnar.

Inga kommentarer: