Leta i den här bloggen

måndag 11 december 2017

Nytt fröknäcke testat

Jag har tyckt jättebra om fröknäckebrödet jag hållit på med i en evighet snart, men ibland testar man nåt nyt och då kan det hända att man blir helförtjust, så där som jag blev nu!! Jag minns inte längre hur det gick till, men antingen dök receptet upp på sociala medier eller så letade jag efter ett helt annat recept, det är sånt som händer då nämligen.

Jag hittade receptet på LCHF-arkivet, där jag för övrigt alltid hittar något intressant. Jag tyckte det var riktigt knaprigt och gott!


Nya fröknäckebrödet

1 dl pumpakärnor
1 dl sesamfrön
1 dl solrosfrön
1 dl linfrön
1 dl chiafrön
1 msk vallmofrön (blå)
4 msk pofiber
2 msk fiberhusk
3 msk olivolja
1 tsk salt
5 dl vatten
4 msk flingsalt att strö över (jag använde bara 1 msk!)

Sätt ugnen på 150 grader. Blanda ihop alla torra ingredienser. Koka upp vattnet och blanda i oljan. Häll vattnet över de torra ingredienserna och rör om. Enligt receptet ska man ha detta att dra 10 minuter, men om man har det blir det jättesvårt att bre ut smeten sen, därför brukar jag röra om tills det börjar tjockna och då genast stjälpa upp smeten fördelat på två bakplåtspapper och bre ut. Man hinner då precis bre ut det innan det är så tjockt att man inte klarar det med slickepotten! SEN får det dra i 10 minuter! Strö flingsalt över. Efter 30 minuter tar man ut plåtarna och skär brödet i bitar. Sätt sen in brödet igen i ugnen och grädda i 30 minuter till. Om brödet inte är helt klart kan man stänga av värmen och låta plåtarna stå på eftervärmen. Ta sen ut brödet och låt svalna!



.

Inga kommentarer: