Leta i den här bloggen

fredag 11 januari 2013

Modersmjölksersättning

Mitt favoritord på finska är äidinmaidonkorvikejauhe (modersmjölksersättningspulver). Det låter som en dikt eller ramsa eller nåt. Kul ord i alla fall, för en som tycker om ord. ;)


Ni kanske minns att min dotter är väldigt gravid? Det är inte länge kvar av graviditeten heller så förberedelserna pågår för fullt. Idag var hon och jag i en affär modell större och valde bl.a. modersmjölkssersättning. Det fanns minst sex sorter i ungefär samma prisklass. Den dyraste var en "gold"-variant som skulle minska risken för mjölkproteinallergi, men jag hittade aldrig den direkta "gold"-ingrediensen... Där fanns tre svenska märken, ett finskt märke tillverkat i Holland och ett finskt märke tillverkat i Finland. Den holländska fick stå kvar. Bl.a. en svensk ekologisk variant, men jag läste innehållsförteckningen och blev mörkrädd, den mjölken var inte längre ett alternativ. Två sorter innehöll palmolja - nej tack. En, den som de flesta verkar använda, innehöll maltodextrin! Den här gallringen resulterade i att vi stod där med ett finska märke. Den sorten blev det.


Så nu började jag förstås fundera, varför ska det vara maltodextrin i modersmjölksersättning?? Jo, jag vet att bebisar tycker om sött, det är så människan är inprogrammerad, och modersmjölken är söt, men laktosen i mjölken är ju söt och varför vänja en bebis med sötare än nödvändigt?? Och palmolja, den sämsta oljan man kan välja, den ska man blanda i babymat?!?! Jag har säkert gett allt möjligt sånt åt mina barn, jag litade ju på tillverkarna på den tiden... Liksom jag litade på att man skulle ge fettfri mjölk och margarin åt både vuxna och barn... Skrämmande.

Som ni förstår har jag spännande tider, det är inte långt till mormor-titeln nu! :)

6 kommentarer:

Fru Tallund sa...

Berätta gärna vad den braiga sorten heter. :) Eller den minst dåliga?

Marléne sa...

Spännande tider ni lever i nu måste jag säga! Kan förstå att man hittar dig bland barnmatsburkarna nu de kommande åren då du lusläser innehållsförteckningar och DET ÄR BRA!!! Mammorna i dag behöver få mera kunskap än vad vi fick. Jag köpte det som fanns i hyllorna utan att tänka vad det innehöll. Usch!

Fisken Svea sa...

Fru Tallund: Hmmm... Nu ska vi se här... Den som vann är i alla fall Valios Tuuti. NAN, som är den som de flesta använder är den som innehåller maltodextrin. De svenska var Semper och Arla. Tror det var Tutteli också som innehöll palmolja.

Fisken Svea sa...

Marléne: Oj ja så spännande det är! Säkert mera spännande för mej än för dottern! :) Visst är det bra att lusläsa innehållsförteckningarna, och tack och lov har det smittat av sig på alla mina tre barn också! :)
När jag hade småbarn köpte jag ett par gånger av färdiglagad burkmat, men så smakade jag på den och förstod alldeles för bra varför barnen inte ville ha den maten, fy 17 så äcklig den var! Istället kokade och mixade jag babymaten och frös ner portionsvis. Inte speciellt jobbigt när man kom igång. Men jag använde ju både pulvervälling och -gröt och har inte en blåblek aning vad de innehöll...

Carola sa...

Att vara mormor e fint =) Jag var oxå med som chaffis åt dottern när hon sprang på olika ställen, jag med sticksömmen som sällskap =) Tyckte bara det var intressant att sitta å titta =)

Fisken Svea sa...

Samma här! Jag har suttit och stickat ett par gånger också, igår tyckte jag det gick onödigt snabbt så jag inte hann aticka. ;)