Leta i den här bloggen

torsdag 4 oktober 2012

Sprödast av de spröda!


Det här knäckebrödet jag bakat hela hösten, det är fantastiskt! Jag bakade visserligen en sats i lördags, men när kalasandet var slut var brödet det också, nästan. Och receptet var väldigt efterfrågat, och bra recept är ju till för att delas! Ja, så bakade jag alltså mera bröd ikväll och lyckades få till det sprödaste av de spröda knäckebröden i hela världen!

Eftersom jag tycker det är enklare att baka ett recept där ingredienserna är angivna i rymdmått har jag nu omvandlat receptet. Om man inte har en bra digital köksvåg kan det dessutom vara väldigt svårt att följa det här ursprungsreceptet. Visserligen har jag en bra digital köksvåg, men ändå är det lätt med dl-måttet.
Så här är receptet då:

Moniques knäckebröd
3½ dl solrosfrön
~1 dl linfrön (knappt)
1 1/4 dl sesamfrön
1 dl pinjekärnor (knappt)
4 msk fiberhusk (eller psyllium)
1 tsk salt
5 dl vatten

Hacka pinjefröna lite grovt, blanda alla ingredienserna och låt stå i 10 min för att svälla. Bred ut på 2 plåtar klädda med bakplåtspapper.
Skär rutor med kniv innan ugnen... sedan är det bara att bryta isär. Eller så skär man genast man tar ur ugnen. Grädda i 160°:ig ugn i ca. 1 tim 15 min, tills de är spröda.
Om brödet inte känns tillräckligt torrt kan man torka det i 100-gradig ugn, med luckan lite på glänt, i ca. 1h. Det kan man upprepa tills du är nöjd med brödet!
 

Förresten, ni kommer väl ihåg sökrutan här till höger, under presentationen?! Om du letar efter ett recept så skriv in t.ex. knäckebröd i rutan så hittar du alla recept på knäckebröd!

3 kommentarer:

Mitt fönster sa...

Har ett liknande bröd i ugnen som bäst men i det receptet skulle det vara lite olja med också. Är tänkt att bli morgondagens tåglunch, tror inte VR´s restaurangvagn har så mycket matnyttigt att bjuda på ;)

Fisken Svea sa...

Det är nog bäst att ta med matsäck på tåget, det hade jag också. =)

Lena sa...

Har mitt i ugnen nu, men jag var så snål så jag satte en tillplattad klick i mikron och det blev underbart gott.