Leta i den här bloggen

tisdag 16 oktober 2012

Mat & Hälsa



Mat & Hälsa nr.4

Jag åkte buss i helgen. 18 timmar närmare bestämt, och ändå bara inom Finland. På det sättet tog jag mej till och från Lovisa som ligger i sydöstra delen av landet. Där bodde jag på hotell och deltog i en kongress med festmiddag på lördagkväll. Den stora besvikelsen var hotellfrukosten. Där fanns visserligen både omelett och kokta ägg, men ingen bacon, bara köttbullar och prinskorv. Nu är ju köttbullar och prinskorv inget jag vill äta som frukost, det var ju bacon jag ville ha! Omeletten såg bra ut så första morgonen försåg jag mej med en försvarlig portion. Den åt jag inte upp. Antagligen fanns en HYLA-produkt med i den, troligen matlagningsgrädde, som gjorde hela omeletten SÖT! Tänk er att vara tvungen att äta en söt omelett som frukost... Nå, det fanns skinka också, och ostskivor, så jag blev nog mätt. Jag klarade mej t.o.m. utan mellanmålet som serverades på kongressen, kolhydratbomber i form av pizzabitar och tunnbrödsrullar. Sen när det blev lunchdags var jag fortfarande inte riktigt hungrig, men det var ändå gott med buffématen. Det är bra med buffé så man får välja vad man vill ha. Kaffe med grädde i var perfekt som efterrätt.

På lördagkväll fick vi igen buffé när det var festmiddag. Det var en himmelsk förrätt bestående av olika sillar, sallader och rökt lax. Jag som fortfarande älskar rökt lax! Till maten serverades en chardonnay som visserligen var torr, men ändå för söt för mej och dessutom tycker jag ju inte om chardonnay... Varmrätten bestod av potatisgratäng, kokta grönsaker, sallad och rostbiff med mjölsås. Sallad, grönsaker och rostbiff räckte bra för mej. Mätt blev jag också. Småningom fick jag också ett torrt vin som var tillräckligt torrt.
Men den godaste maten jag åt på hela helgen var nog en getostsallad jag åt på hemvägen. Väldigt gott!

Det jag förundrade mej över i helgen var nog hur mycket de andra åt. Det var frukost kl.8, kaffe med tilltugg kl.9-10, lunch kl.12, kaffe med tilltugg kl.15 och så middag kl.19. Det var ju alldeles för mycket mat för mej åtminstone.

Och bilden då? Jo, på fredag när jag skulle åka iväg fick jag det nya numret av Mat & Hälsa på posten, så den fick komma med på resan! Där fanns mycket matnyttigt (hehe) och bl.a. det här moussakareceptet tyckte jag verkade intressant.

Inga kommentarer: