Leta i den här bloggen

söndag 23 september 2012

Restpaj


Igår samlades hela gänget som åkte tillsammans till Grekland för en månad sedan. Vi hade massor av bilder att se på och naturligtvis måste vi äta nåt också. Vi hade plockmat, ostpajer, oliver, melitzanosalata (auberginesallad) och massor av ostar. Det betyder att jag idag har kvar av både oliver och ostarna och det betyder att det blir en paj!

Pajbotten blev det på mitt favoritrecept:

PAJ
100 g kallt smör
2 ½ dl mandelmjöl
1 dl riven ost
(en nypa salt)
2-3 msk kallt vatten

Blanda ihop allt utom vattnet i en mixer, matberedare eller bara en bunke och blanda för hand. Tillsätt vattnet lite åt gången så du ser när smeten är tillräckligt tjock. Tillsätt mera mandelmjöl om smeten är för tunn. Kladda ut smeten i en pajform och förgrädda 8-10 min. i 200 gradig ugn.


När pajbotten var förgräddad slängde jag på fetaost och lite andra ostbitar, lite ölkorvsbitar, oliver, soltorkad tomat, ett ägg och grädde (hopvispat) och så en massa riven ost ovanpå. Få se om jag kan låta bli att smaka på den ikväll... (Nej, det kunde jag inte, och den var SÅÅÅÅÅ GOOOOOD!!!!!)



2 kommentarer:

Anonym sa...

Men så sjukt gott det ser ut. Ska skrapa ihop alla rester jag kan hitta i ostväg och fixa en god paj imorron!! :)

Fisken Svea sa...

Den var ju sjukt god också! =) Samla ihop all ost bara så blir det nog lika sjukt gott!