Leta i den här bloggen

måndag 21 juni 2010

Bröllopsmeny


Nu har vi firat bröllop! Dottern är lyckligt bortgift och alla är nöjda över att bröllopet blev så PERFEKT! Ni minns väl att jag hade lovat berätta bröllopsmenyn sen?! Den lydde så här:

Förrätt: fetaoströra på Malaxlimpa
Varmrätt: grillad grisytterfilé, potatisgratäng, sallad
Efterrätt: chokladpralin, cupcakes (istället för tårta), kakor och kaffe

Och naturligtvis fanns LCHF-varianten som samtidigt var glutenfri:

Förrätt: fetaoströra(men utan lök) på solrosbröd (samma recept som sesambröd men byt ut sesamfrön mot solrosfrön! Tack Pia för tipset!)
Varmrätt: grillad grisytterfilé, zucchinigratäng, sallad
Efterrätt: chokladpralin (med pecannöt), cupcakes, kakor och kaffe med grädde

Och så var det "kakor"... Jag hade bestämt att det skulle vara "syltgrottor" som alla andra skulle få, så jag letade, testbakade, letade och så - TADAAAA - hade jag den ultimata LCHF-syltgrottan! Jag utgick från receptet "Kolakakor" från boken "Bakglädje med LCHF", men sukrinmängden var ju så stor att jag genast minskade den med hälften, och det räckte utmärkt!

SYLTGROTTOR
100 g smör
½ dl sukrin
2½ dl mandelmjöl
½ tsk bakpulver (hade tänkt använda bikarbonat men lade fel...)
½ tsk vaniljpulver

djupfrysta hallon kokas upp i kastrull. Kan eventuellt få en aning sukrin på sig...

Vispa rumsvarmt smör och sukrin krämigt. Blanda ihop alla ingredienser (utom hallonen) till en smet. Klicka ut i muffinsformar, drygt 1 msk i varje form. Forma en grop i mitten. Hallonsylten klickas i gropen. Grädda i 175 grader ca.15 minuter, eller tills kakan ser fin ut. Kakorna är fluffiga när man tar ut dem ur ugnen men sjunker snabbt ner igen. Förvara dem i kylskåp så smular de inte lika mycket!

Och annars, på bröllopet serverades hemlagat körsbärsvin som jag faktiskt smuttade på en aning bara för att få smaka det. Det var sött, fruktansvärt sött, så jag satsade på att köra hem efteråt istället. *nöjd*

2 kommentarer:

Anna sa...

Var hittar du mandelmjöl?

Fisken Svea sa...

Mandelmjöl, eller mandelpulver, finns på samma ställe i affären som mandelflarn, mandelkross, kokosflingor och sånt. Det är inte dyrt heller!