Leta i den här bloggen

tisdag 26 januari 2010

En låda


Idag bestämde jag mej för att tillreda en riktigt stor makaronilåda som alla karlar i huset skulle klara sig på ett par dagar. (Såna som ska ha matlåda med till jobbet.) Min låda blev förstås lite annorlunda, såg ut som på bilden och tillreddes enligt följande:

Min låda
200 g blandfärs
blomkål
bacon
soltorkade tomater
1½ dl grädde
1 ägg

Min ugnsform är väldigt liten och alla mått är på ett ungefär!
Jag fräste köttfärsen i smör och kryddade med paprikapulver, svartpeppar och salt och bredde ut den i en ugnsform. Blomkålen kokade jag och styckade i ganska små bitar och bredde ut ovanpå färsen. Jag hade köpt färdigstrimlad bacon som jag stekte tillsammans med några soltorkade tomater och placerade ovanpå blomkålen. Så vispade jag ihop ägg och grädde och hällde över och - skjuts in i ugnen! 200 grader i ungefär 30 minuter. Under tiden blandade jag ihop en ketchup enligt LifeZone´s recept - en del créme fraiche, en del majonnäs och så tomatpuré i önskad mängd. Jättegott!

Inga kommentarer: