Leta i den här bloggen

tisdag 24 juli 2012

Sommarsoppan igen!


Nu är det högsäsong för min favoritsommarsoppa - blomkålssoppa! Jag har gett er receptet förr också men det är så bra så jag ger det här igen:

BLOMKÅLSSOPPA
2 lökar
5 vitlöksklyftor
2 morötter (väldigt små och klena stackare använde jag)
2 grönsaksbuljongtärningar (fast jag använder förstås salt istället)
1 liter vatten
1 finhackat blomkålshuvud
1 paket Koskenlaskija-ost (krämig smältost)
½ paket Aura-ost (ädelost)
oregano

Lökarna och vitlöken finhackas och fräses i kastrullen. Fyll på med finhackade morötter, buljong och vatten och koka i 5 minuter. Tillsätt blomkålen som får vara rätt så finhackad. Koka 10 minuter till. Ta kastrullen från värmen och rör ner osten. Krydda med oregano. Knaperstek bacon att strö över soppan med!
OBS! Om man har Aura-ost i ska man vara försiktig med bacon, det blir nämligen lätt för salt då!

Förresten, antingen har vår termometer gått sönder eller så har vi faktiskt över 20 grader idag!!!! Det är vi inte bortskämda med i sommar. Jag säger som Tomas Ledin - det blir en dag på stranden. 

2 kommentarer:

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Soppa är så gott. Jag måste bli bättre på att laga soppa oftare.

Fisken Svea sa...

Bara man tillreder rätt soppa hålls man mätt länge! =)