Leta i den här bloggen

måndag 23 juli 2012

Frappé


Äkta grekisk frappé på en äkta grekisk strand


Åtminstone mina vänner på Facebook kan inte ha undgått att jag älskar frappé. Jag misstänker att jag nämnt det här också någon gång. Den allra bästa frappén får man förstås i Grekland, men jag vill ha frappé oftare än jag är där så då måste jag tillreda egen! Jag har testat frappé på två caféer i sommar, men på det första glömde jag att säga till om att jag ville ha osötad frappé, på det andra fick jag två futtiga isbitar som skulle kyla ner hela glaset med pissljummen vätska... Dessutom var knappt hälften vatten och drygt hälften laktosfri mjölk, vilket betyder att det inte alls var någon frappé! Laktosfri mjölk är dessutom sötare än vanlig mjölk så det blev också ett riktigt stolpskott.

Efter att ha läst på om frappé kan jag konstatera att jag inte har spraytorkat kaffe och det är förstås därför som mitt skumlager snabbt försvinner. Och någon kondenserad mjölk har jag inte heller eftersom den är sötad, men jag har grädde, och det är faktiskt lika bra!

Så här gör man ένα φραπές, σκέτος με γάλα (frappé, skétos me gála), eller som man kan säga på svenska - en frappé, utan socker med mjölk.



Jag vill ta den allra enklaste vägen till en god frappé så jag sätter först isbitar, sugrör och grädde i ett stort glas (ett ölstop), sätter önskad mängd iskallt vatten i min shaker, typ 2½-3 dl, och mäter upp den mängd pulverkaffe som behövs till den vattenmängden. Så skakar jag shakern tills den är skumfylld, häller kaffet över isen och - tadaaaa - ένα φραπές, σκέτος με γάλα!

ένα φραπές, σκέτος με γάλα

Så nu vet ni vad jag dricker så gott som varje ledig dag när jag är hemma, och fast det är mulet och svalt, som idag och största delen av sommaren hittills, smakar det utsökt.

Inga kommentarer: