Leta i den här bloggen

söndag 8 juli 2012

Bröllop

Menyn

Att gå på bröllop är ju roligt, och speciellt roligt är det när man får LCHF-mat där! Men när en kollega gifter sig kan det bli så, kanhända att han noterat min "kolhydratallergi"...  

Förrätten

Visst hade både jag och den andra LCHF-gästen gärna ätit skagenröran utan toast, men den här salladen var faktiskt jättegod. Det var nog dressingen som gjorde susen. Och bara det att man på denna totalt finskspråkiga restaurang hade ansträngt sig för att få ihop till LCHF är en stor stjärna i kanten. På finska heter det inte LCHF utan karppaus, men den finska servitrisen frågade om jag skulle ha "LC....." och jag förstod ju vad hon menade. :)

Varmrätten

Den orange purén var antagligen morot så det mesta av den fick stanna kvar, men ovanpå låg en klick jättegod gåslever. Istället för potatisgratäng fick jag ratatouille som var helt okej. Lite konstiga grönsaker fanns det i den, t.ex. morot, men den var god. Så var det då oxfilén, precis som jag vill ha den - mediumstekt. Madeirasåsen var ganska söt, men tryffeloljan var delikat.

Desserten

Jag tog förstås bara kaffe när de andra åt bröllopstårtan, men så påpekade bruden att jag nog hade något där jag också, och mycket riktigt fick jag något mycket godare än tårta - osttallrik! Halleluja vilka goda ostar! En get-gruyére, aura-ost och en mustig vällagrad ost som jag inte minns namnet på, men rostade pinjenötter. Hade jag fått välja ostar själv hade det nog blivit de samma!

Godiset

Så var det då den lilla överrasknings-/godispåsen vid tallriken. De andra fick några Geisha-karameller och jag fick nötter! Jag tyckte det var jättekul att brudparet hade tänkt på oss två LCHF:are och att restaurangens kockar hade engagerat sig också. Sånt tycker vi om!




4 kommentarer:

helenesskolsida sa...

Låter som ett riktigt bra bröllopspar som månar om sina gäster och bryr sig! Och vilken meny ni fick, osttallriken dreglade även jag över :-)

Fisken Svea sa...

Jamen visst känner man sig hedrad! Det var ett väldigt litet bröllop så det kanske var enklare då att tillgodose gästerna. =) Osttallriken var verkligen värd att dregla för! ;)

Dalkulla4ever sa...

Va snällt gjort :) Kanske det var sötpotatismos? en del äter tydligen sötpotatis...men jag hade nog också gått loss på osten :D

Kul med bröllop! och gott :)

regnet fortsätter ösa ner :( ska det inte bli sommar snart? tur man kan vara inne o jobba istället ;)

Fisken Svea sa...

Det var jättesnällt gjort att servera LCHF på bröllopet!
Här har vi haft sommar i ca. en vecka! Inatt hade vi störtregn men idag är det halvmulet och halvsoligt igen. Jag har t.o.m. hängt ut tvätten!