Leta i den här bloggen

måndag 29 november 2021

Skurna pepparkakor 2.0 !

Jag har bakat pepparkakor på samma recept i 3 år, igår gjorde jag tre pyttesmå ändringar i receptet och blev såå nöjd!!! 

Med det ursprungliga receptet tyckte jag att pepparkakorna blev tråkiga, de flöt inte ut och fick en tråkig färg, men de var pepparkakor. Igår bakade jag Pepparkakorna med stort P!!! Det var så enkelt att jag först hade i 1 msk för mycket kokossocker, sen glömde jag att ha i den sista decilitern mandelmjöl och sist läste jag fel på ugnstemperaturen och ställde ugnen 20° för varmt. Lyckliga misstag skulle det visa sig!
Jag provgräddade en stackars pepparkaka och fick uppleva ett hallelujamoment när jag åt den, så nu ger jag er min julklapp!

Uppdatering 13.12-23:
Nu när jag äter mejerifritt hade jag tänkt använda kokosolja istället, men den va slut så jag tog mitt "Keiju" som jag brer på min surskorpa på morgonen. (Man äter det inte för smakens skull, men den ändå godare än Floras vege-variant! Vit Keiju innehåller mest rypsolja, vatten, kokosolja, shea och salt.) Det funkade helt bra och pepparkakorna blev otroligt spröda! Men nästa gång ska jag ändå använda kokosolja!

Skurna Pepparkakor 2.0
200 g mjukt smör (eller kokosolja + lite salt)
3 msk kokossocker
2 ägg
8 dl mandelmjöl
1 tsk bakpulver
1 skvätt vaniljessens
4 msk pepparkakskrydda (Santa Marias!)

Blanda ihop alla ingredienser, forma en "rulle" i plastfolie och sätt att vila i kylskåp eller frys nån timme bara för att det ska gå att skära ut snygga skivor. 
Sätt ugnen på 180° varmluft. Ca.200° i vanlig ugn.
Skär ca  3-5 mm tjocka skivor och placera ut dem på bakplåtspapper, de flyter inte ut så man kan ha dem nära varandra.
Grädda i ca. 15 min, eller tills de börjar bli lite brunare i kanterna. 

Lycka till och God Jul!

Inga kommentarer: