Leta i den här bloggen

onsdag 23 juni 2021

Kobra a.k.a. pannkaksrulle


Mina barnbarn har varit på mommodagis ett flertal gånger nu under min semester och det är lika svårt varje gång att tänka ut lunch och ibland också middag. En nästan 7-åring och en 8½-åring är ju inte precis kända för att vara allätare... Men igår hände det, de fick mat som var det godaste de ätit!!! 🥳 Det var en kobra.

Egentligen är en kobra en inbakad fyllning, men jag tänkte att det var intressantare namn istället för pannkaksrulle som det här egentligen var. Jag kanske hade rätt! De åt tre portioner var!!! T.o.m. lillasyster som annars kan klara sig på körsbärstomater åt tre skivor! Det känns som en liten seger nog. ☺️ Och naturligtvis måste ni få detta framgångsrika recept!

Kobra/pannkaksrulle

Pannkaksbotten:
6 ägg
300 g Philadelphiaost

Sätt ugnen på 150°. 
Vispa äggvitorna till hårt skum. 
Vispa äggulorna med philadelphiaosten.
Vänd försiktigt ner äggviteskummet med ägguleröran.
Bred ut smeten på bakplåtspapperklädd ugnsplåt.
Grädda i 150° i ca. 25-30 minuter.

Fyllning:
ca. 700 g köttfärs
1 eko köttbuljongtärning
Pepparmix
Lökpulver
2 msk tomatpuré
1 msk senap
ca. 50 g Philadelphiaost
ca. 1 dl grädde

Riven ost

Fräs köttfärsen. Blanda i alla ingredienser, rör om, låt puttra en stund tills det blivit tjockare.

Ta ut pannkakan ur ugnen och vrid upp värmen till 200°!  Här vände jag pannakakan med botten upp på ett smörpapper, men det funkar lika bra att ha den som den är! Bred ut fyllningen. Strö riven ost över. Rulla ihop pannkakan från kortändan, sätt den på ugnsplåten. Strö riven ost över. Sätt i ugnen och grädda bara så länge att osten smälter! Sen är det att smaska i sig! Det är också gott att äta crème fraiche eller naturellyoghurt med kobran!

Smaklig måltid!

1 kommentar:

Tina sa...

Detdär ska jag laga åt inhysningarna våra - tack för tips!