Leta i den här bloggen

lördag 3 mars 2018

Medelhavsbröd!

Alltså Instagram, det är där hemligheten finns, inspirationshemligheten! Jag följer lchfarkivet.se där, på Instagram, och det dyker upp en hel del intressanta godsaker där! Nu sist var det "Kesobröd med rosmarin och vitlök", och eftersom jag råkade ha en ask keso, alltså grynost, med utgånget datum, var det läge för sånt idag!  Det blev faktiskt så mycket ändringar på receptet att jag vågar döpa om det, fast egentligen måste jag bara översätta receptet lite, jag tycker inte om då det står "8 msk...." , jag står nämligen inte och mäter upp 8 msk, jag mäter upp 120 ml som då blir knappt 1¼ dl. Lika blir 6 msk 90 ml eller knappt 1 dl. Dessutom vill jag ha ingredienserna i rätt ordning. :) Och då är det ju praktiskt att ha en egen receptblogg! ;)

Originalreceptet hittar ni på lchfarkivet.se  (och halleluja, nu kan man länka på blogger-appen!!) och här hittar ni mitt:


MEDELHAVSBRÖD

6 ägg

250 g grynost, keso (en burk är 200 g så jag fyllde på med 50 g Philadelphiaost)

2 msk olivolja

1¼ dl mandelmjöl

1 dl (knappt) kokosmjöl

4 tsk bakpulver

½ tsk salt

3 msk chiafrön (eller linfrö enl. originalreceptet)

1-2 vitlöksklyftor, pressade

2 msk krossad rosmarin

Vallmo- eller sesamfrön att strö över.

Oliver! Nästa gång ska jag trycka ner lite oliver i brödet också!


Sätt ugnen på 200°.

Vispa lätt ihop ägg, grynost, vitlök, rosmarin och olivolja.

Blanda de torra ingredienserna i en skål och blanda sen allt. Rör ihop så det blandas bra.

Bred ut smeten på bakplåtspapperbeklädd plåt, jag använde ca.⅔ av plåten för att få ett lite tjockare bröd. Strö över frön och tryck gärna ner oliver/olivbitar i brödet också!


Brödet passade utmärkt till vår grekiska mat, man kunde äta på grekiskt sätt - torka upp sås och olivoljan (från salladen) med brödet och äta!! Mumsfilibabba! Sen kom jag på att det hade varit perfekt att blanda oliver i också, så nästa gång trycker jag ner bitar av gröna oliver i brödet också!

Inga kommentarer: