Leta i den här bloggen

tisdag 20 mars 2018

Ostbröd!

Det har klarnat nu, än en gång, vilket bröd som är bäst, som är lika gott kallt som varmt, det är ostbröd! Och jag har för mej att jag har konstaterat samma sak förr också men inte skrivit upp receptet, men nu ska jag ha det här!

Det är förstås enkelt att baka det här brödet också, nästan så det finns hopp att jag ska lära mej det utantill!

Receptet hittar man på LCHF-arkivet!

OSTBRÖD
2 msk fiberhusk
2 msk kokosmjöl
2 msk mandelmjöl
2 tsk bakpulver
4 dl riven ost (en med smak, jag använder Maasdam)
50g smält smör
6 ägg

Blanda alla torra ingredienser, rör ner ägg, smält smör och den rivna osten.
Nu väljer du modell på brödet då, den här gången blev det semlor/frallor, som blev onödigt stora, så det skulle kunna bli 7-8 mindre istället. Man kan också bre ut smeten på bakplåtspapper på plåten, det gjorde min dotter. Då gräddar manni 10-15 minuter i 225°.
Själv har jag hittills bakat ett formbröd i den perfekta brödformen jag köpte, och då gräddar jag i 200° i 40 minuter.

Så där ja, nu ska jag ta ett smakprov på delikatessen, med smööööör på!!!  

Inga kommentarer: