Leta i den här bloggen

tisdag 7 juni 2016

Blomkålssallad

Jag hade tänkt göra blomkålsgratäng och korv, men så kom en son med färska sikar åt oss och eftersom jag inte är omöjlig utan kan ändra menyn om det behövs så gjorde jag det nu. Dessutom har jag en rökugn och måste ju använda den nån gång också, och rökt sik är ju nästan lika gott som rökt lax! Men, men, jag hade ju en blomkål, tomater och gurka att använda till sikmiddagen... Minns ni tv-serien "Här är ditt kylskåp"? Det var ett favoritprogram för mej och jag leker ofta "här är ditt kylskåp". 
Nå, eftersom jag blivit bekant med "dansk broccolisallad" (googla!) tyckte jag att det borde funka med blomkål också. Fast jag hade nästan inga andra av ingredienserna så jag googlade "kall blomkålssallad" och hittade en med gurkskivor i, men sen var det risvinäger och annat jag inte hade, så då tog jag bara gurkskivorna och blomkålen därifrån och dressingen från den danska broccolisalladen. Resultatet blev en väldans god blomkålssallad som passade utmärkt till den rökta siken! I den lilla skålen finns remouladsås, créme fraiche, gurksallad och lite majonnäs, också ett måste med fisk!
Här får ni mitt alldeles färska påhittade recept:
BLOMKÅLSSALLAD
1 blomkålshuvud
1/2 gurka (kan uteslutas)
salt o. peppar
2 dl majonnäs
1 msk rödvinsvinäger
Blanda ihop allt, låt dra en stund.

Inga kommentarer: