Leta i den här bloggen

söndag 30 november 2014

Min bästa glögg!

En jul utan glögg är säkert helt okej, men att krydda tillvaron med en god och värmande glögg är ju inte heller helt fel. Jag har i flera år försökt hitta den ultimata sockerfria glöggen, utan att lyckas. Visst, det finns aspartamsötad glögg att köpa, men aspartam kan vi vara utan. Men så häromdagen var jag in i den fantastiska affären med det fantasilösa namnet "Punnitse ja säästä", på svenska "väg och spara" (man köper nötter, frön och sånt i lösvikt) och där finns otaliga hyllmetrar med té också. Jag var i téhimlen! Efter flera urgallringar köpte jag "Lemon & Ginger" och Clipper's "Red fruits & aronia berry". När jag sen avnjöt Clippers associerade jag till glögg och där hade vi det! Jag kokade en testsats och det var precis så gott som jag hade tänkt mej! Sen är det inte sämre av att det är ett otroligt värmande té det här! Jag har åtminstone inte fått så här varmt av något annat té jag någonsin druckit!

MIN GLÖGG 
vatten
Clipper's té "Red fruits & aronia berry"
glöggkryddor (eller kanelstång, kardemumma, nejlika och andra glöggkryddor du tycker om)
lite honung för att runda av smaken
Koka upp kryddorna i vattnet. Låt dra ganska länge efteråt. Koka upp igen. Sätt i tépåsen (1 påse/ca.1 1/2 dl vatten). Låt dra tills det blir riktigt mörkrött. Blanda ner lite honung och sila sen glöggen. Klart! 

Inga kommentarer: