Leta i den här bloggen

lördag 10 oktober 2009

Gräsänkans kyckling


När man har en lördagskurs i jobbet får man äta gratis. Klart man vill, men inte grönsaksbiffar... Jag tackade nej, tog med egen mat - fakirbiffar, kantarellsås och kokt broccoli med smör. När jag kom hem från kursen på kvällen hade sonen ätit biffar också och ville absoluuut inte ha det ikväll igen. En snabbtur till affären, köpte kycklinglår, hem, vred på värmen i ugnen, in i bilen igen och raka vägen till kiosken och hyra film - Australia. (Man ska passa på när man är ensam hemma och får välja film alldeles ensam!!) Sen hem igen och slänga in kycklinglåren i ugnen. Fast jag kryddade dem också, med chilipeppar, vitlök, koriander och kummin! En lite ovanlig kryddkombination, men det är de kryddorna som finns i kryddblandningen "Africa" Jättegott, rekommenderas verkligen! Om man vill ha en god sås till kan man helt enkelt ha lite vatten på plåten i ugnen och späda med grädde småningom, när låren nästan är klara. Jag brukar ha dem länge i ugnen, först med skinnsidan ner i 45 minuter, vänder dem och så 45 minuter till. Det är lite väl länge, men man kan ta ut dem tidigare om de skulle hinna bli för mörka innan tiden gått. 200 gradig ugn hade jag.
Medan låren låg och svettades i ugnen fixade jag ihop en guacamole. Tyvärr var avocadon lite för hård så det blev mera som en salsa, men jättegod var den ändå. Ska testa samma recept en annan gång, när jag orkat vänta på att avocadon mognat...
Nu ska jag, mätt och belåten, sätta mej i soffan, ladda med filmen "Australia" och njuta av lite torrt, vitt vin! Skål på er!

3 kommentarer:

Mikkan sa...

Grymt fin lowcarb-mat helt klart! Hur gör du fakirbiffar?

Anonym sa...

Lät gott! Sitter här med snålvattnet och försöker komma på om jag har några kycklinglår. I frysen alltså. Vad tyckte du om filmen? Den framkallar en del snålvatten den också när Hugh springer omkring utan skjortan. ;)

Fisken Svea sa...

M.Mars: Fakirbiffarna är enligt Skaldemans recept och finns här: http://fiskensvea.blogspot.com/2008/11/fakirbiffar.html
Ett jättebra recept som naturligtvis kan varieras med kryddnnigen, t.ex. med vitlökspulver, lökpulver, kryddpeppar m.m., endast fantasin sätter gränser! =)

Ametrin: Filmen, den var lika underbar som förra gången! När eftertexten började rulla tänkte jag "synd att det är så lång film, jag orkar inte se den en gång till nu"! Och visst pryder Hugh filmen! ;)