Leta i den här bloggen

måndag 7 september 2009

Glöm inte vaniljsåsen!!


Vad är väl en blåbärspaj utan vaniljsås? Tja, typ som en cykel utan hjul... Tack och lov hade min GI-LCHF:ande syster manipulerat ett vaniljsåsrecept och delade med sig. Bekvämt. Med en gnutta fruktsocker i pajen och en gnutta till i vaniljsåsen blir det ändå två gnuttor mera fruktsocker än jag annars använder, men delat på flera portioner blir det ändå väldigt lite.

VANILJSÅS
3 dl vispgrädde
½ vaniljstång (el. vaniljspulver)
3 äggulor
½ tsk fruktsocker
2 dl vispgrädde

Koka upp 3 dl grädde med vaniljen. Dra kastrullen från värmen och låt svalna 15 min. Vispa ihop äggulorna och fruktsockret och häll försiktigt ner i grädden. Sjud upp blandningen medan du hela tiden vispar, till såsen är lagom tjock. Låt svalna. De sista 2 dl grädde vispar du upp och blandar ner i såsen just före serveringen.

Det blev över lite vaniljsås som jag förvarade i kylskåpet, mot bakre väggen. När vi följande dag åt paj fanns vaniljglass i skålen istället! Men pajen hade jag värmt så glass var inte alls fel på den!

Inga kommentarer: