Leta i den här bloggen

lördag 26 september 2009

Chokladdkaka


Jag minns hur det var förr när jag bakade, när jag hade vispat ihop chokladkakor och slickade av visplarna... Oj vad det var gott! Och vet ni, idag har jag gjort det igen - slickat bort smeten av visplarna, och jag njööööt, det var underbart!!! Jag fick ett recept på kladdkaka, men massor av choklad, och den kakan, den är himmelsk! Efter att ha varit tvungen att annullera en middag för fyra väninnor ikväll kom jag fram till att jag ändå tillreder efterrätten och bjuder min syster, som är en av väninnorna och som gav mej receptet, på eftermiddagskaffe med chokladkladdkaka, eller som vi döpte den till - chokladdkaka! Nu kan jag knappt bärga mej tills dess...


Chokladdkaka

100 smör
100 g 70% choklad
2 ägg
½ vaniljstång eller ½ tsk vaniljpulver
1 msk kakao

Smält smör och choklad tillsammans. Vispa äggen till skum, blanda i choklad-smör-smeten, vaniljen och kakaon. Rör om. Bred ut smeten i formen och grädda i 200 grader i 6 minuter. Låt kakan svalna under en bakduk. Serveras med vispad grädde. Njut!!!!

Bilden visar smeten i formen, en form med löstagbar kant (springform) och med bakplåtspapper på botten.

10 kommentarer:

Orange sa...

Bara sex minuter?!

Fisken Svea sa...

Ja faktiskt, bara 6 minuter!

Anonym sa...

Åååååh...SÅÅÅ gott!!!! Den gick hur bra som helst att äta utan att ha varit i kylskåp!!! Fast då blir den liite småseg och häääli...undrar om jag måste baka den snart igen...*dräglet rinner igen*

Anonym sa...

...alltså he va ju jag...systron din, som skreiv hedi anonymt jyst...:)

Fisken Svea sa...

Jaaa, den var alldeles lagom tempererad! Å jag visste att det var min syster som skrev, jag kände igen dej på dreglet... :P

gilla sa...

alltså detdär både ser och låter alldeles för gott ut...mm...ska nog prövas bara jag får hem nå mörkchoklad....

Anonym sa...

Ärligt!Det va de goaste ja ätit på länge,ja tror inte jag njutit så i hela mitt liv!!(har ätit strikt lchf i 6v.)Enkelt,snabbt och fruktansvärt gott =) Tack!

Fisken Svea sa...

Kul! =) Och så duktiga ni är som ätit strikt LCHF! Visst går det!

Anonym sa...

Det var nog den äckligaste kakan jag någonsin ätit! Lura folk att den är god, fy fan!!!

Fisken Svea sa...

Ja du, anonym, så där fungerar våra smaklökar - delikat för en och skit för en annan. Tyvärr är det ju ingen smakgaranti varken för mina recept eller på något annat i hela världen, men jag hoppas att du också hittar ett kladdkakerecept som tillfredsställer dina smaklökar! Lycka till i kladdkakedjungeln!