Leta i den här bloggen

söndag 7 december 2008

Glöggfest!


Ja just det, nu blir det glöggtider! Och i glögg finns det socker. Light-alternativet är inte ett alternativ för mej. Förutom att jag inte använder mat med sötningsmedel i så är det ju inte gott heller. Aspartam ger ju en så obehaglig eftersmak, förutom att det ju är sött det också, och det är ju just det söta jag har slutat med. Jag vill ju inte ha det! Men glögg vill jag ha! Ifjol köpte jag ett svartvinbärsté som jag kryddade med glöggkrydda. Det gick att dricka men hade fått smaka mera svartvinbär. Ett alternativ kunde vara osötad svartvinbärssaft. Jag är tyvärr allergisk mot rödvin (eller mot ett enzym som KAN bildas under jäsningsprocessen, men man vet inte OM det bildats förrän man druckit av vinet, DÄRFÖR avstår jag...) håller jag mej till vita viner, men vin kan man bra använda som glögg! Man häller vin i en kastrull, slänger i lite glöggkryddr och värmer men inte kokar. Så häller man upp glöggen genom en tésil! Och istället för pepparkakor kan man servera ostbricka! Det tror jag faktiskt blir godare med glöggen...
Har någon några andra tips på glögg och vad man serverar till?

(Bilden hittade jag på http://www.presentnet.se/default.aspx)

8 kommentarer:

alegni sa...

man kan ju till exempel rosta nötter o krydda dem med något trevligt.
igår kväll gav karaktären vika o jag åt några praliner. morkkisen har plågat mig sedan dess :(

Fisken Svea sa...

Alegni: JA! Rostade nötter med pepparkakskrydda!!!!! DET ska jag testa!!! :D
Men fyyy, så äckligt!!! Praliner!!! *spyr lite* Jag som tycker att 70%-ig choklad är för söt! Men en gång är ingen gång!!!

Anonym sa...

Har du testat mitt recept med rostade kikärter? Ärter växer ju ovan jord... Även om de inte är feta. Snarare proteinrika, men det är väl inte helt fel?

Fisken Svea sa...

Orange: Alltså kikärter med chilikrydda? Jag testade, jag rostade, jag smakade, jag spottade... De var hårda som sten! Jag vet inte om jag gjorde fel eller vad... Men numera äter jag inga kikärter, det är ju en baljväxt med mycket stärkelse! ;)Som GI:are levde jag nästan på kikärter! :P

Anonym sa...

Jaha, e kikärter fel nu också. Jag tycker det börjar vara ont om tillåtna grönsaker! Finns det nåt mer än broccoli och blomkål? :(

Fisken Svea sa...

Orange: Jag bara förstör för dej ikväll... ;) Det finns nog grönsaker man kan äta, men enligt Skaldeman behöver man inte äta så mycket såna... Svamp är ingen grönsak men väldigt god att äta lättstekt som utfyllnad i maten! Färska smörstekta champinjoner är smaskens och innehåller egentligen ingenting annat än smöret. Så kan man äta sallad med gurka, tomat (men bara lite tomat!), fetaost, paprika (bara lite av den också!)och så lite god olivolja på! Så finns det brysselkål, vitkål, rödkål... Lök är inte heller så bra, men lite kan man äta av den sorten också... =)

Anonym sa...

Jag inhandlade en flaska av Blossas årgångsglögg (blåbärssmak). Det lär vara gott, men har inte vågat provdricka än...;)

Anonym sa...

Frågan är inte om jag behöver grönsaker, jag tycker ju om dem! Jag kan lätt säga att jag inte behöver och mår bra av kakor. Men jag skulle vilja bryta av allt kött och fett med lite lättare grönsaker. Svamp är inte riktigt samma sak. Eller bara få äta en rå morot som läskande mellanmål. Men int tå! :(