Leta i den här bloggen

onsdag 5 september 2018

Äppelpäppelpaj

Ojdå, jag hittade ett par opublicerade inlägg här! Ja, eller egentligen var det oskrivna inlägg eftersom det bara var utkast... Jag vet inte om det bara är jag eller om ni andra som har Blogger-appen har samma problem, jag kan nämligen inte ta foton från galleriet och publicera i bloggen, jag måste öppna appen, välja att skriva nytt inlägg och öppna kameran där via för att alls få med foton i mina inlägg. Jag skulle gärna plocka ur galleriet men nu är det så här.... Och därför har jag bortglömda utkast också eftersom jag inte skriver ett blogginlägg precis när en äppelpaj är klar!!! ;)

Nå, det var fantastiskt äppelår i år! Ifjol fick vi 7 äpplen, grannens dotter tog ett och barnbarnen 3 på var så dit for de. Men i år har vi gett bort hur mycket som helst plus att vi slängt flera ämbar med äpplen! Stor synd och skam. Men jag har också bakat ett par äppelpajer innan säsongen va över! Och i år förenklade jag det hela lite! Nu minns jag ju inte om jag hittade ett recept eller hittade på, men troligast är det ju att det var en kombination av de två möjligheterna! 


ÄPPELPAJ

4-5 äpplen
Kanel (om man vill)
Lite honung
Mandelmjöl
Smör
Mandelflarn

Skär äpplena i bitar eller skivor, så mycket att det täcker botten i pajformen. Ringla LITE honung på och blanda så det fördelas något så när jämnt. Strö mandelmjöl på, kanske 1 dl, jag mätte aldrig ... När jag bjöd mina föräldrar på paj  hade jag pudrat kanel över för att de  tycker om kanel, själv föredrar jag kanelfria bakverk. Hyvla smör över alltihop och strö mandelflarn ovanpå. Grädda i 200° ca.20-30 min. 
Jag testade flera vaniljsåser också men tyckte det var godast med hemlagad glass!

Inga kommentarer: