Leta i den här bloggen

tisdag 3 oktober 2017

Höstmat!!


Vi är inga jägare, min sambo och jag, men vi har vänner som är älgjägare och det tycker speciellt jag om! Jag tycker om älgköttet men det äter vi inte så ofta, det vill jägarna ha själva. Däremot är jägarna väldigt givmilda då det kommer till lever, hjärta och tunga, och det är det jag uppskattar speciellt mycket! Ifjol fick jag en leverans med "slaktavfall" som jägaren sa, det var allt det jag tycker om! Nu fick jag en kalvlever av en annan jägare som tömde frysen inför nya jaktsäsongen, och kalvlever är nog det allra bästa!!! Nu har jag ätit en ganska stor bit och skulle gärna äta det sista som finns kvar i stekpannan om jag bara orkade! Det var verkligen en riktigt delikat lyxmåltid! Och till på köpet fick vi en liter lingon häromdagen, som på beställning! Råa lingon är inte alls sura då man är avsötad! De smakar lite sött faktiskt!

Levern skivade jag i tunna skivor, stekte dem på hög värme i smör, saltade, pudrade vitpeppar över, hällde ett par deciliter grädde över och lät hela härligheten puttra en stund, sen var det bara att smaska och njuta!!

Jag säger bara det - känn en älgjägare!!!

Inga kommentarer: