Leta i den här bloggen

fredag 18 november 2016

Ingefäran!

Jag hade nästan glömt den fantastiska ingefäran! Tur att jag skärpte mej! Det var nämligen så att jag hade barnbarnen här när den ena hade världens förkylning med feber, så jag torkade snor i två dagar, och en fyraåring är ganska bra på att torka snor själv också, med handen, så jag blev mer eller mindre snorpanerad... Såna gånger sätter jag in stora artilleriet och jag började shotta "silvervatten" (kolloidalt silver), tog zink-tillskott och för säkerhets skull en konjak. ;) Igår fick jag ändå lite "kittlig hals" och ökad snorproduktion, något jag tyckte var totalt onödigt. Då boostade jag ännu med ingefära och citron i hett vatten! Oj så gott det är! Efter 3-4 såna koppar igårkväll har nästan alla förkylningssymtom försvunnit! Lite "varm i näsan" är jag ännu men efter en sån här kopp blir allt varmt!
Så hur gör man då? Jo, man köper färsk ingefära och riktig citron (inget citronsaft i plastflaska), kokar upp vatten, river eller skivar ner ingefäran i koppen (typ en tumstor bit), pressar ner en halv citron och häller på vatten. Vill man så kan man röra i en gnutta honung också.
Är du nybörjare på ingefära eller annars inte vill ha så stark smak kan du sätta ingefärarivet i en tesil och hälla vattnet över.
Ett annat tips: gör ingefärakaffe på samma sätt, men häll kaffe över istället för vatten! Fantastiskt gott!!!
Apropå honung, det höjer ju visserligen  blodsockret men de positiva effekterna är ändå så bra att man kan ta lite honung. Den är något av ett mirakelmedicin som t.ex. desinficerar! Det är också det enda livsmedlet som aldrig ruttnar! Googla och läs mer om honungen! Själv föredrar jag förstås den grekiska varianten de gånger jag använder honung. :)
Så hopi hopi, iväg och handla ingefära nu!!

Inga kommentarer: