Leta i den här bloggen

fredag 28 oktober 2016

Taco hej!

Här i svensktalande delen av Finland vet alla,  och då menar jag ALLA, vem humorgruppen KAJ är! De är helt enkelt genialiskt fenomenala med sina låtar som bara biter sig fast i hjärnan! Mina barnbarn hör till den största beundrarskaran och när 2-åringen hittade KAJ's första CD i vår hylla blev hon och lyckligaste 2-åringen i stan, och sen dess har CD:n snurrat otaliga gånger i vår stereo. Och jag vaknar med olika KAJ-låtar i huvudet varje morgon... En av låtarna heter TACO HEJ och den har jag haft snurrande i min inre jukebox de senaste veckorna... Vad gör man åt sånt? Man äter tex mex ! 
De senaste åren har jag ätit taco-sallad istället för tacos eller tortillas. När jag sist hade lagat en lasagne kom jag på att jag bara måste ha tortillas nästa gång det är dags. Idag slängde jag så ihop en halv sats av lasagneplattorna och fick 4 tortillas, varav jag orkade äta två, varför jag nu har två tortillas i frysen!
TORTILLAS
3 ägg
100 g Philadelphiaost
2 1/2 msk fiberhusk
En gnutta salt
Jag vispade ihop allt med elvisp. På bakplåtspapper penslade jag lite olivolja och bredde sen ut smeten i fyra lagom stora rundlar. De fick svälla en stund innan jag gräddade dem i 150° i 12 minuter. Sen värmde jag dem lite i mikron innan jag avnjöt dem.
Det var fantastiskt roligt att få äta tortillas!! Men guacamolen, den var fenomenal! Receptet finns på ett av fotona. Det var min syster som testade receptet första gången 2010, och sen har vi inte behövt testa andra recept! (Ni vet hur det är när man hittar den rätte!)
Och om nån undrar över drycken så kan jag berätta att det är den grekiska retsinan Malamatina ! 

Inga kommentarer: