Leta i den här bloggen

måndag 27 juli 2015

Ugnsrostade rädisor

Jag har i år igen satsat stort på mitt trädgårdsland och har hela en kvadratmeter odlingsmark i min pallkrage! Där växer rädisorna så det knakar! Även sallad, spenat och ärter kämpar på och försöker bli till nåt, med tveksamt resultat. Därför fokuserar vi nu på rädisor. (Det är ju trots allt ingen trädgårdsblogg det här...)
Häromdagen skördade jag några rädisor. Jag sköljde dem, skar bort blasten (och sparade den) och skar rädisorna i halvor, placerade ut dem i en form, hällde lite olivolja över, saltade och pepprade och så skjuts in i ugnen som var ca.200°. Där fick de svettas ca.20 min. Då tog jag ut dem, pressade citronsaft över och strödde över finhackad rädisblast! Det var gott att äta med wienerschnitzel, bearnaisesås, körsbärstomater och några ynkliga men dock så krispiga spenatblad. Vi orkade bra vänta på bröllopsmaten vi fick på kvällen sen. (Nej, inte eget bröllop!)

Inga kommentarer: