Leta i den här bloggen

tisdag 19 oktober 2010

Jag har en plan...


När vi var i Grekland åt jag en maträtt som hette "IMAM" och var det i särklass godaste jag åt under hela resan! Jag har försökt googla på namnet och kommit fram till att det är en turkisk maträtt, men Samos är ju bara ett stenkast (ett långt sådant) från Turkiet, och är, enligt en bekant som bor på Rhodos, ungefär som vår pyttipanna, alltså att man tager vad man haver. (Cajsa Warg är min idol!) Men basen är åtminstone auberginer, lök, tomatkross, olivolja och kryddorna är ungefär som i stifado - nejlika, kryddpeppar och kanelstång. Ovanpå rätten finns en massa fetaost.
Jag har inte ännu testat det här, jag minns smaken ännu av den i Mytilini på Samos och vill inte bli besviken! Fast det är klart, om jag inte testar så hittar jag inte ett bra recept heller!

Stackars katter är tydligen uppfödda på vitt bröd, de åt nämligen brödbitarna herremännen på gubbdagiset slängde åt dem!

Inga kommentarer: