Leta i den här bloggen

söndag 26 september 2010

Kalasvecka


Nu borde jag verkligen uppdatera min blogg! Jag har två år gamla bilder i bildspelet fast jag varit på två resor till, jag har inte fått in mina recept i sidmenyn, jag har slarvat med länkarna... Ajabaja! Kanske det snart kommer såna tråkiga dagar när man inte har något att göra, eller när man helt enkelt bestämmer sig för att städa upp på bloggen! Who knows! ;)

I helgen hade vi kalas igen. Det var min bonusson som fyllde år. Traditionen på hans kalas är äppelpaj, vad annars när man fyller i slutet på september? Fast LCHF:arna fick "nöja" sig med chokladmoussetårta".
Eftersom mitt flickyngel också hade en bjudning i veckan där det serverades äppelpaj ville jag också ha paj den dagen. Man vill ju ändå inte ha chokladmoussetårta varje dag... Faktiskt... Eftersom jag fick "ärva" blåbär av min dotter bestämde jag mej för att slänga ihop en blåbärspaj. Och inte vilken paj som helst heller utan en med gräddfilsröra ovanpå. Vet ni hurudan paj jag menar? Jag var inte så fiffig att jag fotograferade pajen så nu blir det att försöka förklara... Jag utgick från andra, "vanliga", pajrecept och blandade ihop olika recept...

BLÅBÄRSPAJ
botten:
½ dl sukrin
2½ dl mandelmjöl
100 g smör

blåbär

2 dl yoghurt (el. gräddfil)
1 ägg
vaniljpulver
1 tsk sukrin

Sukrin, mandelmjöl och smör nypte jag ihop och kletade ut i en pajform. (Jag misstänker att man kan använda lite mindre mängd smör.) Pajbotten förgräddade jag i 200 grader och lite för länge... Bara tills den får lite färg i kanten, inte tills den är brun och en lukt av bränd paj sprider sig i huset... Bred ut blåbär ovanpå pajbotten. Blanda ihop yoghurt, ägg, vaniljpulver och lite sukrin i en skål och häll sedan ut röra ovanpå blåbären. Sen gräddas pajen i 200 grader ca. 20 minuter. Den här pajen blev faktiskt jättegod, och ännu godare blev den för att jag serverade den med hemlagad vaniljglass!

På bilden ser ni chokladmoussetårtan!

Inga kommentarer: