Leta i den här bloggen

torsdag 14 augusti 2008

GI-tårta


Jag lovade för länge sedan att ni skulle få recept på en GI-tårta! Och vet ni vad, ni har reda fått det! "brödet" som jag gjorde varma smörgåsar av, det kan man använda som tårtbotten också! Då kan man använda créme fraiche eller turkisk yoghurt istället, för grynosten är ju salt. Och istället för att klicka ut smeten ska du bre ut den i långpanna, på bakplåtspapper. Jag har inte testat, men det borde gå också att ännu vispa äggvita, söta med lite fruktsocker och bre ut ovanpå botten och sen in i ugnen.
När tårtbotten är klar svänger man över den på ett annat bakplåtspapper och skär hela botten i ca.2 cm breda remsor. (Ja ja!) Bred ut bär eller äppelriv. Vispa grädde, behöver kanske inte ens sötas, men ev. lite fruktsocker och vanillin, och bred ut över bären. Nu börjar det kladdiga. Rulla ihop en remsa så den börjar se ut som en rulltårtsbit. Sätt den biten på ett stort tårtfat. Ta nästa remsa och "skarva i" rulltårtsbiten så att den blir ännu större, och så nästa remsa, och nästa...o.s.v., tills remsorna är slut. Vill man garnera med mera grädde och bär går det bra, men jag tyckte den var trevlig så här!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tror faktiskt att fruktsocker är värre än vanligt socker om man vill hålla vikten
Sture

Fisken Svea sa...

Det kan hända. Numera använder jag varken eller, man vill ju inte ha den söta smaken.