Leta i den här bloggen

lördag 21 april 2012

Oh, what a mess!

Så har vi då besökt Stormässa 2012. Den var nu inte stor ändå, men i österbottniska mått mätt var den större än de andra mässorna säkert. Jag har inte varit så flitig att besöka mässor tidigare, men en "säkerhetsmässa" (som i arbetssäkerhet och sånt) i Tammerfors för några år sedan var flera gånger större, bara i den ena hallen som jag hann besöka då. Men vi for till den här mässan för att få uppleva böcker, mat och resor. Eller, tja, vi blev erbjudna dem i alla fall.

Vi handlade faktiskt inga böcker på mässan! Inte en enda! Men vi satt och lyssnade på författaren Katarina Harrison Lindbergh som berättade så fängslande om sin bok "Vampyrernas historia" och det var verkligen intressant. Sen började vi rundvandringen.


Paradis-disken!

Den första disken jag hittade där jag kände att jag hörde hemma var den här. De hade ekologiska korvar, ägg, skinka och sånt. Jag shoppade loss där så det stod härliga till!


Halloumi- och fetostar!

Inte långt från den disken kom vi till ost- och olivmontern. Jag lät faktiskt osten vara ifred...


Oliver!

...men inte oliverna...


Smakprov!

Det här var något bland det godaste jag smakat! Oliverna var blandade med soltorkad tomat, vitlök, olivolja och säkert något annat också. Halloumin hade de grillat riktigt lätt. Eller stekt... Så hällde de någon balsamicosås på som var ganska tjock och säkert innehöll socker...


Dagens fångst!

Nöjda och belåtna kom vi hem med en tung väska med ätbara mässprodukter. De långa smala korvarna är lammbratwurst utan tillsatsämnen, den tjocka är salami av highland-kor. Äggen är ekologiska och oliverna grekiska.


Halleluja-rulle!

Den här rullen är gjord av sidfläsk, och rökt, och SÅ god! Jag ser framemot frukosten imorgon med nybakat valnötsbröd och så den här rullen... *suck*

Som ni ser är jag alldeles nöjd med dagen.

2 kommentarer:

Fru Tallund sa...

Jag fick en sån där kopp med godsaker på resemässan i Helsingfors i januari. Resulterade i att jag stegade iväg med tre burkar oliver (varav jag gav bort en). Har inte ännu öppnat burkarna (har haft andra oliver), men ser fram emot det!

Fisken Svea sa...

Mums, du har något gott att se fram emot då! Du kan ju tillreda "mina underbara oliver" om du riktigt vill slå på stort! ;)
http://fiskensvea.blogspot.com/2008/06/underbara-oliver.html