Leta i den här bloggen

lördag 7 april 2012

Magoperationer


Man måste ju läsa när man dricker morgonkaffet, och kommer det ingen dagstidning så tar man LCHF-magasinet. Där finns en artkel om magsäcksoperationer, något jag har väldigt svårt att förstå mej på.

När jag hör om nya magsäcksoperationer blir jag frustrerad. Varför får dessa överviktiga människor inte äta det de tycker om - mat!? Det är ju inte en operation de behöver, det är ju information! Men vem ska informera när det för en läkare/kirurg inte finns andra metoder än skalpellen?

Jag känner till flera fall (och det gör säkert ni också) där den opererade fått sitt liv förstört av operationen. Vad är det för livskvalitet att inte kunna äta?
En ung kvinna som hade opererats förklarade att det var hennes enda chans, för hennes fetma var hormonell och skulle därför inte gå att åtgärda med diet! Men hallå! Klart fetman har rubbat hormonerna! Det är ju det som är det fina i LCHF-kråksången, att hormonnivåerna återställs! T.ex. insulin är ett fettlagrande hormon.
En ung man som blev magopererad berättade varför han blev överviktig. Han sa att när han kom hem från jobbet lade han sig i soffan och åt korv. Men det var väl inte den som gjorde honom fet? Kunde ölen han sköljde ner korven med ha något med övervikten att göra...? Efter operationen kunde han inte äta annat än pulversoppor, tills han kom på att också öl hölls kvar. Nå, ni kan gissa hur han lever idag...
Det var mina berättelser, i LCHF-magasin finns en solskenshistoria om magopererade Lena som äntligen började må bra, när hon började äta LCHF. 

2 kommentarer:

Sandra, i sagarden sa...

Nä-ä... he va itt jag, he va 52 som va in föri me :/

Fisken Svea sa...

Nååå....