Leta i den här bloggen

lördag 9 april 2011

Påskefterrätt!


Nu ska jag berätta för er om tidernas bästa idé! Nåja, nästan i alla fall. ;)

Förra veckan fick jag idén och när jag hade bestämt mej för de rätta kopparna, det blev gamla filkoppar av glas, satte jag lite bomullsvadd i dem och sådde påskgräs!


Idag fortsatte projektet. Jag knäckte 15 ägg så snyggt att jag fick hela skal. (Äggulorna och vitorna separerade jag och har ännu i kylskåpet i väntan på vidare bearbetning...) (Fast det var ju inte så viktigt...) Jag sköljde ur skalen med kallt vatten för att få bort all äggvita och sen satte jag alla skal i kokande vatten en stund. Nu var de rena och fina. Då satte jag igång och kokade pannacotta! Jag tror det blev fyra satser, alltså 8 dl grädde, 400 g choklad och 3 gelatinblad...
Äggskalen hade jag stående i äggkartongen, pannacottan hällde jag över i en liten behändig kanna och så hällde jag pannacottan i äggskalen! Efter några timmar i kylen hade jag bara att servera pannacottan som efterrätt! Det blev verkligen uppskattat!

Pannacotta
2 dl grädde
0,75 gelatinblad
100 g minst 70% choklad

Lägg gelatinblad i blöt i kallt vatten. Koka upp grädden. Hacka chokladen under tiden. Ta kastrullen från värmen och låt grädden dra under lock i 10 minuter. Krama ur gelatinbladet och vispa ner det i grädden tills det har lösts upp. Rör ner chokladen och rör om tills smeten är jämn och fin. Häll i portionsskålar eller äggskal (som rengjorts först med kallt vatten och sen i kokande vatten.) Ställ i kylskåp några timmar innan servering.

Så kom ihåg - så påskgräset en veckan innan serveringen!!! ;)


Inga kommentarer: