Leta i den här bloggen

måndag 4 april 2011

Vaniljparfait



Det är väääldigt sällan jag tillreder något bara för att det är roligt, men igår gjorde jag det. Medan jag väntade att fisksoppan skulle koka upp tillredde jag en vaniljparfait med hallonsås! Det receptet fanns också i Anna Halléns bok "LCHF-husmanskost" och såg onödigt frestande ut på bild. Klart man måste testa. Och med fisksoppa som lunch kan det passa utsökt att servera kaffe och vaniljparfait som efterrätt. Parfaiten skulle stå i frysen 5 timmar för att sedan tas fram 20-30 minuter före serveringen, men jag använde mitt klena huvud och räknade ut att man kan ta fram den efter 2½ timme istället... ;) Det gick riktigt bra! Den var lite lös i mitten men det gjorde tydligen inget. Enligt receptet var det 4 portioner men vi var fyra och ändå åt vi inte allt! Jag rekommenderar att man sötar parfaiten en aning för att framhäva smaken. Sen mixade jag inte hallonen eftersom jag tycker om att de inte är helt sönder.

Vaniljparfait à la Anna Hallén
4 dl grädde
4 äggulor
2-3 tsk vaniljpulver
hallon
sukrin, valfritt både i parfait och sås

Vispa grädden, rör ner äggulor och vanilj. Häll smeten i en frystålig form, ställ i frysen minst 5 timmar. Låt tina 15-20 min före serveringen. Koka hallonen och mixa sedan med stavmixer till en sås. Låt svalna.

Sånt kan man syssla med en vanlig söndag för att fira att så mycket snö regnat bort på en gång!

2 kommentarer:

Emma sa...

låter gott! Skall nog testas i sommar ;)

Fisken Svea sa...

Det tycker jag du ska! =)