Leta i den här bloggen

måndag 18 september 2023

Mjölkfritt!!

Det blåser nya vindar nu! Mjölkfria vindar! Jag besökte en homeopat i våras och hon konstaterade genast att jag reagerade på mjölk. Vad?? Jag har väl aldrig reagerat på mjölk? Vete var det andra jag regerade på, men det är ju inte så viktigt att veta eftersom jag slutade äta vete för 16 år sedan.
Men mjölken ja... Jag har inte druckit mjölk på kanske 30 år, men jag har ätit massor med mjölkprodukter! Smör, grädde, yoghurt, ost, creme fraiche, mera ost, och ännu mera ost. Det kan man ju inte sluta med! Eller??? Och förresten jag hade ju inga problem som skulle bero på mjölkprodukter! Men, jag har en väninna som skickade något som Sanna Ehdin skrivit om i tolerans mot kasein , och där står att t.ex. bihåleinflammation kan var symtom på kaseinintolerans, och jag som haft problem med mina bihålor i många år! Svullnad i kroppen, man samlar vätska. Check! Inflammationer är ett annat symtom, och jag har haft inflammationer i slemsäckarna i snart alla i mina leder! Det betydde att jag kanske måste testa mejerifri kost. Jag hade en lång mental förberedelse. I sommar bytte jag ut yoghurt mot en kokosvariant, bytte ut grädden i kaffet till havremjölk (som jag sen också skippade), bytte småningom smöret mot en oljeprodukt utan extra tillsatser, slutade med grädde i maten och så osten, den slutade jag med! Hur klarar man sig utan ost???? Ganska bra faktiskt!
Och hur går det då? Jag har inte helt lärt mej tänka mejerfritt än, men jag har gått ner 5 kg! Jag som kämpat i 7 år för att få bort några kilon, och så var det så här enkelt!

Men, en annan ändring också - jag har blivit allergisk mot fiberhusk! Redan för 3 år sedan noterade jag att jag fick slemhosta då jag använt fiberhusk. Det löste jag med att undvika att andas in dammet från fiberhusken, men nu har det gått till next level då det börjar klia på tungan när jag ätit t.ex. bröd med fiberhusk. Man ska ju inte behöva äta smörgås med antihistamin på, så nu skippar vi fiberhusken. Och det är nog enkelt eftersom man kan byta ut det mot annat, enligt bilden här under!

Tja, småningom ska jag besöka homeopaten igen så får vi se vad hon säger.

Inga kommentarer: