Leta i den här bloggen

lördag 9 april 2022

Halleluja-pizzan!!!

Nu har jag kört med fathead-pizza i X antal år och varit såå nöjd med den. Min syster förstörde den känslan! Tack och lov! Hon hade hittat den här videon på pizza och bjöd på den för en tid sedan och jag blev genast frälst!! Vi snackar halleluja-moment!!  
Ikväll var det pizzakväll och jag testade och förenklade. Jag vill ha rena smaker, inte oregano i allting fast det är pizza, inte chili heller, men det är ju en smaksak!

Halleluja-pizza
170 g riven ost
2 ägg

Rör om, platta till, grädd i 175° i ca. 15 min. Ta ut, vänd pizzabotten, grädda i några minuter till, tills den börjar få fin färg. 
Ta ut, höj ugnsvärmen till full speed, 250° på vår spis.
Fyll din pizza som du vill! Jag äter bianco, alltså vit, med créme fraiche istället för tomatsås, sen riven mozzarella på och ovanpå osten hade jag skinka och vitlöksmedwurst den här gången. När jag äter pizzan vill jag ha tabasco, pressad vitlök och oregano på. 

Vitlöksolja
Pressa några vitlöksklyftor,
salta,
häll matolja på, 
rör om och använd så mycket du vill ovanpå pizzan när du äter. Lämnar det över av vitlöken kan du steka i den eller göra vitlöksbröd en annan dag!

Pizzasalladen vi åt med är från LCHF-arkivet. Här hade jag tänkt ha paprika i också men glömde det. Jag hade inga kryddor här heller och det passade så bra med den fräscha, rena smaken till pizzan! 

På bilden där jag håller i min pizza är det undersidan ni ser! Och salladsskålen, det är en Ernst-skål som jag fick när jag fyllde år. :) 

Inga kommentarer: