Leta i den här bloggen

torsdag 6 februari 2014

Snickerskaka

Jag köpte jordnötssmöret 4/12 för att baka en snickerskaka till jul. Istället åkte jag med jordnötssmöret i bilen till sjukhuset i Vasa för att vara hos min pappa som hade blivit återupplivad. Jordnötssmöret och jag kom hem efter en vecka, pappa efter 2,5 veckor. Hur som helst hade jag inget behov av snickerskaka till jul, och det är ju förståeligt. Men nu är behovet stort! Min kära sambo fyller år och det blir kalas. Inget jämnt eller så, men både han och jag kommer från familjer där alla födelsedagar ska firas, och visst är det ett roligt sätt att träffas!
Jag bakade redan i tisdags, men kakbottnen blev lite over done och därmed torr och tråkig, så den fick bli prototyp. Prototypen är nästan slut nu...

Receptet ja... När man googlar på "snickerskaka" får man hur många träffar som helst. Jag valde det på bloggen"Baka sockerfritt". Men gissa vad, jag ändrade lite! Nu blev ni förvånade! Jasså inte? Nå nej, ni borde vara vana nu. Så gott som alla LCHF-recept är alldeles för söta, åtminstone för mej som började med LCHF för att avsöta mej. Dessutom var receptet för en pytteliten springformad, 12 cm i diameter, och det är ju ingenting det. När jag en gång bakar vill jag ha så stor sats att det faktiskt räcker en stund. Alltså fyrdubblade jag satsen. Då blev det precis lagom mycket till min minsta springform på 20 cm. I prototypen hade jag jordnötssmör med nötbitar i, men det går faktiskt åt en hel burk så nu tog jag den släta varianten. Istället tog jag köttyxan och bultade sönder lite saltade jordnötter och strödde ut dem i ett tunt och jämnt lager ovanpå jordnötssmöret. Bara för dekorationens skull strödde jag sen ut resten av nötterna ovanpå.

Nu gräddar jag Moniques fröknäckebröd, också till kalaset. Jag har ju introducerat det lyckade konceptet med ostbricka på kalasen och då är fröbrödet omtyckt av alla gästerna. Kul!

Imorgon blir det mera bakning!

Inga kommentarer: