Leta i den här bloggen

lördag 6 april 2013

Müsli


Tina får säga vad hon vill, men alla som smakat hennes müsli har blivit överförtjusta! :) Idag tillverkade jag en egen sats, helt enligt originalreceptet, och det smakade jättegott! Jag har ännu inte ätit det med yoghurt, men det var hur gott som helst att äta som det var!

Jag vet inte var Tina hittade receptet, men här kommer det:

Tinas müsli
100 g mandel - spån eller hackad
100 g hasselnötter – hackade
100 g valnötter - hackade
1 dl riven kokos
2,5 dl solrosfrön
0,5 dl pumpafrön
0,5 dl sesamfrön
1 dl hela linfrön
1 dl nyponmjöl eller havtornsmjöl
1,5 dl vatten
0,5 dl kokosolja eller raps/rypsolja
(ev. kanel)

Blanda allt
Häll ut på plåt med bakplåtspapper
Rosta i 150 grader ca 15 minuter
Rör om och rosta ännu 15 minuter
Rör om å sätt tillbaka i ugnen, stäng av värmen och låt luckan stå på glänt tills ugnen är kall och myslin torr.

7 kommentarer:

alegni sa...

Det där låter gott. Hittar man nypon- eller havtornsmjöl i hälsokostbutiken, eller?

Fisken Svea sa...

Japp! På Life fanns det alla möjliga mjöl och pulver såg jag! Av bär alltså. ;) Det var inte så dyrt heller. Själv köpte jag havtornsmjöl på vårmarknaden i fredags, i kringleståndet, så man vet aldrig var man kan hitta sånt! Jag tror också att jag har sett på torget i Vasa, de som säljer havtornssaft har också sålt pulver, nån gång. =)

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Gott med egengjord müsli.

Fisken Svea sa...

Det är det verkligen! =)

alegni sa...

Thanks!

Tina sa...

Ojoj säjer jag å skakar på huvudet å känner hur surt det smakade på min tunga :P

Fisken Svea sa...

Ojoj säger jag också och skakar på huvudet. Surt???? Nu skojar du! Eller så är det dina smaklökar som inte är i form ännu. ;) Det blev jättegott det här! Sitter faktiskt och äter en yoghurt/gräddportion med müsli just nu. Mums!